Taustamusiikki myymälässä: lisäämällä asiakkaan viihtyvyyttä kasvatat yrityksesi myyntiä
Taustamusiikki tuo kauppiaalle monia hyötyjä: kun asiakkaan viihtyvyys paranee, laulaa kassakonekin tehokkaammin.
Tässä artikkelissa käymme läpi tutkittua tietoa siitä, miten taustamusiikki tehostaa myyntiä erilaisissa kauppa- ja myymäläympäristössä. Nappaa talteen myös vinkit taustamusiikilla vaikuttamiseen!
Asiakkaat viihtyvät paremmin tiloissa, joissa soi taustamusiikki
Kuten eräs vaatekauppias totesikin: “Musiikki tekee siitä sisään astumisen hetkestä asiakkaalle mukavamman, ettei tule sellainen ahdistava ja vaivaannuttava tunnelma, että myyjä siinä vain tuijottaa”.
Musiikittomuus tarkoittaa useimmiten rauhallisen äänimaiseman sijaan hallitsematonta äänimaailmaa. Taustamusiikin puute luo myös helposti luotaantyöntävältä ja sisäänpäinlämpiävältä tuntuvan hiljaisuuden tai jättää kuuluviin epämääräistä, epämiellyttävää hälyä.
- Taustamusiikki toivottaa tervetulleeksi, parhaimmillaan jo parkkihallissa. Sopivalla äänenvoimakkuudella soiva musiikki taas toivottaa asiakkaat tervetulleiksi ja aloittaa asiakaskokemuksen positiivisella otteella – parhaimmillaan jo siitä alkaen, kun auto jätetään parkkiin vaikkapa ostoskeskuksen parkkihalliin.
- Erilaisissa näyttely- ja showroom-tiloissa rauhallinen musiikki täyttää tilaa. Avarat ja suuretkaan tilat eivät tunnu asiakkaista kolkoilta, kun tilassa soi sinne sopiva, asiakkaalle tuttu ja mukava musiikki.
- Viihtyisyyden lisäksi musiikki tarjoaa asiakkaille yksityisyyttä. Muun muassa pankeissa, lääkärikeskuksissa ja apteekeissa on huomattavasti miellyttävämpi asioida musiikin soidessa, kun henkilökohtaiset asiat eivät kantaudu jonossa seuraavan korviin.
Taustamusiikilla lisäät tutkitusti myyntiä ja vaikutat asiakkaittesi käytökseen
Asiakkaiden viihtyminen on loistojuttu jo itsessään, mutta musiikin avulla voit myös vaikuttaa siihen, miten asiakkaasi kuluttavat ja kuinka kauan he oleilevat liiketilassasi.
Ja usko tai älä, musiikki vaikuttaa tutkitusti myös asiakkaiden ostokäyttäytymiseen:
- Ruotsalaisen kyselytutkimuksen mukaan 35 % vastaajista sanoi viipyvänsä liikkeessä kauemmin miellyttävän musiikin soidessa. 14 % vastaajista taas sanoi musiikin saavan heidät myös ostamaan enemmän. (Heartbeats International, 2011.)
- Äänibrändääjä Lauri Domnickin (2015) mukaan suomalaisessa ravintolassa valikoitu, hidastempoinen musiikki nosti jälkiruoka- tai juomaostoksia 22 prosentilla.
- Ruotsalaisen opinnäytetyön mukaan brändiin sopiva taustamusiikki kasvatti Gant-vaateliikkeen myyntiä 31,7 prosentilla. Myynnin kasvun lisäksi brändiin sopiva musiikki paransi asiakastyytyväisyyttä ja asiakkaat myös viipyivät liikkeessä kauemmin. Brändiin sopiva taustamusiikki myös vahvisti asiakkaiden kuvaa brändistä. (Johansson & Moradi, 2015.)
- Toisen ruotsalaisen tutkimuksen mukaan sekalaiseen musiikkiin verrattuna brändiin sopiva taustamusiikki kasvatti pikaruokaravintolan myyntiä 9,1 prosentilla. (Daunfeldt, Rudholm & Sporre, 2017.)
Musiikilla voit myös ohjata asiakkaiden käyttäytymistä ja saada asiakkaat hankkimaan haluamiasi tuotteita, usein jopa heidän sitä huomaamattaan. Erään tutkimuksen mukaan esimerkiksi ranskalainen musiikki sai asiakkaat valitsemaan ranskalaista viiniä (A. North, D. Hargreaves & J. McKendrick, 1999).
Nappaa talteen vinkit taustamusiikilla vaikuttamiseen
Taustamusiikin siivittämänä myyntisi siis kasvaa. Asiakkaat saattavat tehdä heräteostoksia, ostaa kalliimpia tuotteita ja/tai ostaa enemmän.
Tämä edellyttää kuitenkin sitä, että musiikki on valittu huolella ja tukee myymälän yleisilmettä, tuotteita ja tunnelmaa. Hyvin valitun taustamusiikin avulla asiakkaiden ohjailu tapahtuu alitajuisesti ja hätistelemättä.
Tässä muutama vinkki, joiden avulla soitat yrityksessäsi oikealla tavalla vaikuttavaa taustamusiikkia.
- Erityisen tehokasta taustamusiikki on silloin, kun se sisältää asiakkaiden tunnistamia kappaleita. Vaikutus on alitajuinen: tunnemuistisi aktivoituu, vaikka kuulemasi kappale ei olisikaan juuri se oma lempibiisisi.
- Hidastempoinen musiikki saa asiakkaat viipyilemään, kun taas vauhdikkaalla musiikilla saat asiakkaasi tarvittaessa liikkumaan vauhdikkaammin.
- Jos haluat painottaa myymiesi tuotteiden tai palveluiden arvokkuutta, hyödynnä klassista musiikkia tai tyylikästä jatsia – brändistäsi riippuen. Esimerkiksi klassinen musiikki saa asiakkaat tekemään arvokkaampia ostoksia.
- Musiikin kieli ja tunnelma vaikuttavat myös siihen, mitä asiakkaat ostavat. Musiikin kielellä ja tyylillä voit ohjata asiakkaitasi tutustumaan vaikkapa tiettyyn maahan liittyviin tuotteisiin.
- Musiikista on hyötyä silloinkin, kun liikkeessäsi on jono tai asiakkaat joutuvat muuten odottamaan: musiikin ansiosta odotusaika vaikuttaa kuluvan huomattavasti nopeammin kuin hiljaisuudessa.
Taustamusiikin avulla luot liiketilaasi tunnelmaa ja rakennat mielikuvaa kevyillä kustannuksilla
Taustamusiikilla ja sen luomalla äänimaisemalla on suora yhteys liiketilasi tunnelmaan. Esimerkiksi suomalaisen tutkimuksen mukaan taustamusiikilla on positiivinen vaikutus asiakkaisiin, ja ravintolassa juuri musiikki viimeistelee oikeanlaisen tunnelman.
Jo hyvin hiljaisella äänenvoimakkuudella soiva taustamusiikki saa asiakkaat tuntemaan mielihyvää – tällainen kilpailijoista erottuminen on tärkeää etenkin silloin, kun asiakkaiden rahat ovat tiukassa ja kilpailu kovaa. Kokeile sinäkin, millainen vaikutus musiikilla voi olla myyntiin: osta musiikkilupa helposti verkosta ja anna musiikin soida. Lue tästä, miten ostat musiikkiluvan tai siirry suoraan kauppaan.
Taustamusiikki on mitä mainioin sisustuselementti, joka toimii kaikenkokoisissa myymälöissä ja tiloissa. Musiikki mahdollistaa liiketilojesi tunnelmaan vaikuttamisen pienin kustannuksin ja voit helposti kokeilla, miten erilainen musiikki muuttaa liiketilasi tunnelmaa.
Voit esimerkiksi luoda rauhallisen ja tyynen ympäristön tai energisen ja iloisen fiiliksen musiikkityyliä vaihtelemalla. Musiikin avulla tunnelmaa voi vaihdella esimerkiksi päivän ajankohdan tai viikonpäivän mukaan, ilman suurempaa säätöä tai isoja investointeja.
Ja onpa musiikista hyötyä sittenkin, kun asiakas on lähtenyt liikkeestäsi. Kun liiketiloissasi soi onnistuneesti valittu taustamusiikki, se parantaa yrityksesi ja brändisi muistettavuutta merkittävästi. Ja kun yrityksesi jää poikkeavan hyvällä tunnelmallaan asiakkaiden mieleen, he todennäköisemmin myös palaavat luoksesi ja kertovat yrityksestäsi muillekin.
Miellyttävästä tunnelmasta nauttivat tietysti myös työntekijät: työpaikalla soitettu taustamusiikki edistääkin esimerkiksi luovuutta ja lisää tehokkuutta.
Erityisesti tuttu taustamusiikki on sekä asiakkaiden että työntekijöiden mieleen. Tutustu K-Market Oulaisten kauppiaan Miku Siljanderin kokemuksiin taustamusiikin käytöstä täällä.
Lähteet:
S. Daunfeldt, N. Rudholm & H. Sporre 2017. ”Effects of Brand-Fit Music on Consumer Behavior: A Field Experiment”. HUI Working Papers 121, HUI Research.
L. Domnick 2015. “Taustamusiikin vaikutus: Keskiostot kasvoivat ravintolassa 22%. Lauri Domnick – Business Sound Expert.
HEARTBEATS International, 2011, Sounds Like Branding – Uncovering a musical myth.
G. Johansson & J. Moradi, 2015. What does your brand sound like? Stockholm School Of Economics.
A. North, D. Hargreaves & J. McKendrick, 1999. “The influence of in-store music on wine selections”. Journal of Applied Psychology.