Taustamusiikki on tärkeä osa palvelukokemusta – joko hyödynnät sitä liikkeessäsi?
Asiakkaat haluavat palata sellaisten palveluiden pariin, joista heille on jäänyt hyvä mieli. Esimerkiksi kampaamossa onnistunut kokemus alkaa muodostua heti, kun asiakas astuu ovesta sisään – tai tekee puhelimessa ajanvarauksen. Mukava ensikosketus syntyy siitä, että asiakas saa ystävällistä palvelua.
Ystävällisen palvelun lisäksi kokemukseen vaikuttaa esimerkiksi se, minkälainen tunnelma liikkeessä on. Hyväntuulinen ilmapiiri välittyy asiakkaille. Tärkeä tunnelman kohottaja on taustamusiikki, joka vaikuttaa positiivisesti niin työntekijöihin kuin asiakkaisiinkin.
- Taustamusiikilla voi vaikuttaa merkittävästi asiakkaan kokemukseen. Tutkimusten mukaan musiikki muun muassa luo voimakkaita tunnemuistoja, ja musiikki vaikuttaakin kuulijan tunteisiin. Asiakkaat esimerkiksi palaavat todennäköisemmin liikkeisiin, joissa soi taustamusiikki, ja he myös suosittelevat näitä liikkeitä todennäköisemmin muille. Lue lisää artikkelistamme, jossa kerrotaan, minkälaisia hyötyjä taustamusiikin soittamisesta on erilaisissa myymälöissä.
- Työntekijöihin ja taustamusiikkiin liittyvän tutkimuksen perusteella musiikki muun muassa auttaa keskittymään, on hyväksi aivoille ja rytmittää työpäivää. Voit lukea täältä lisää musiikin vaikutuksista työpaikoilla.
Miten taustamusiikki täydentää palvelukokemusta?
Kun tavoitteena on tarjota kokonaisvaltainen palvelukokemus, musiikilla voi tehdä lähes ihmeitä.
Näin taustamusiikkia voi hyödyntää erilaisissa palvelutilanteissa:
- Jos asiakas tulee esimerkiksi hierontaan, kannattaa taustamusiikiksi valita raukeaa musiikkia. Se saa asiakkaan rentoutumaan.
- Jos asiakas tulee tatuoitavaksi tai on tilannut microblading-palvelun, temmokas musiikki on hyvä valinta. Se vie huomiota pois kivusta ja luo energisen ilmapiirin.
- Erilaisissa myymälöissä taustamusiikki auttaa asiakkaita uppoutumaan tunnelmaan ja perehtymään tarjontaan kiireettömästi.
- Taustamusiikkia voi käyttää myös yksityisyyden säilyttämiseen esimerkiksi apteekeissa, joissa asiakkaat voivat joutua puhumaan henkilökohtaisista asioista. Musiikin ansiosta keskustelut eivät kuulu toisille asiakkaille.
Taustamusiikkia voi siis hyödyntää täsmällisesti erilaisiin tarkoituksiin, ja näin asiakkaille voidaan tarjota erinomaisia palvelukokemuksia – ja se on puolestaan erinomainen keino luoda kestäviä asiakassuhteita.
Miten taustamusiikki kannattaa valita?
Taustamusiikki on parhaimmillaan, kun se sisältää jonkin verran asiakkaille tuttua musiikkia ja sopii liikkeen ilmapiiriin. Räätälöityjen soittolistojen etu on se, että niillä voidaan vaikuttaa palvelukokemukseen tehokkaasti, ja musiikki istuu varmasti yritykseen.
Musiikkia valitessa kannattaa myös huomioida liikkeen ilme ja profiili. Taustamusiikki täydentää ja terävöittää mielikuvaa, joka liikkeestä halutaan välittää. Käytännössä se tarkoittaa esimerkiksi sitä, että urbaania muotia myyvässä liikkeessä soitetaan urbaania, ajankohtaista musiikkia – tai että vaikkapa ranskalaisia leivonnaisia myyvässä liikkeessä soi ranskalainen chanson.
Löydät Kuulokanavalla -blogistamme runsaasti lisää vinkkejä taustamusiikin valintaan. Lue myös Asiakkailta kuultua -juttusarjamme artikkeleita, ja tutustu erilaisiin esimerkkeihin taustamusiikin käytöstä.