nainen vinyylisoittimen ääressä kuulokkeet kaulalla pöytään nojaten

Kumpi kannattaa: taustamusiikki vai hiljaisuus?

nainen vinyylisoittimen ääressä kuulokkeet kaulalla pöytään nojaten
Monessa yrityksessä mietitään, pitäisikö liiketila pitää hiljaisena vai kannattaisiko taustamusiikin soittaminen.

Hiljaisuuden ajatellaan useimmiten edustavan rauhaa, mutta asia ei kuitenkaan ole aivan näin. Taustamusiikin avulla tilaan syntyy hallitu äänimaailma, joka toivottaa asiakkaan tervetulleeksi.

Taustamusiikin vaihtoehto ei ole hiljaisuus 

Kuten jo varmasti huomasitkin, on pääotsikon kysymys oikeastaan kompa. Todellisuudessa valinta tehdään yleensä taustamusiikin ja hallitsemattoman taustahälyn välillä. Kun taustamusiikkia ei ole, seurauksena ei yleensä ole hiljaisuus, vaan entistä rauhattomampi äänimaailma. 

Taustamusiikin puute antaa tilaa erilaisille työnteon äänille ja hälylle. Kahviloissa ja ravintoloissa kuuluu astioiden kolina ja tuolien liikuttelu. Vaateliikkeessä kuuluu henkareiden siirtely ja kenties meteliä kadulta. Ravintoloissa puheensorina voi yltyä kaiun ja kovien materiaalien vuoksi epämiellyttäväksi. Kaupoissa kuuluu kassojen ääni, ostoskärryjen liike ja ehkäpä vauvan itkukin.

Harkittu taustamusiikki auttaa erottautumaan positiivisesti

Monelle yrittäjälle taustamusiikki on tapa toivottaa asiakas tervetulleeksi ja rakentaa erottuvaa yritysmielikuvaa. 

Erottautuminen kannattaa aina: kilpailijoistaan erottuva yritys houkuttelee oikeanlaisia asiakkaita liikkeeseen ja siitä syntyvä muistijälki syvenee. Positiivisesti mieleen jääneestä yrityksestä kerrotaan mieluusti eteenpäin, ja sinne myös palataan asioimaan.

“Musiikki tekee siitä sisään astumisen hetkestä asiakkaalle mukavamman, ettei tule sellainen ahdistava ja vaivaannuttava tunnelma, että myyjä siinä vain tuijottaa”, totesi eräs vaatekauppias taustamusiikin ensi käden hyödyistä verrattuna taustamusiikin puutteeseen. 

Taustamusiikilla on valtava vaikutus viihtyvyyteen ja asiakaskokemukseen, mutta se on myös tärkeä osa yrityksestä syntyvää mielikuvaa ja muistijälkeä. Siksi yrityksessä soivan musiikin valintaan kannattaa panostaa. 

Hallittu äänimaailma luo miellyttävän työympäristön

Hallitsematon häly häiritsee asiakkaita, mutta erityisen raskaaksi se voi käydä henkilökunnalle – työntekijät kun viettävät tiloissa aikaa huomattavasti asiakkaita pitempään. 

Parturi-kampaamo Tukkatalon yrittäjä Kadri Oja huomasi, että taustamusiikin soittamisen lopettaminen tutkimuksen aikana vaikutti työnteon tunnelmaan ja kampaamon asiakaskokemukseen välittömästi. 

“Huomasimme, että kun joka toinen päivä ei ollut musiikkia ollenkaan, niin se vaikutti työnteon fiilikseen. Yksi työntekijä jopa sanoi, että jos tämä jatkuisi pitkään, niin ottaisin loparit. Onneksi tiesimme että tutkimusjakso on väliaikainen”, nauraa Oja.  

“Ilman musiikkia kaikki äänet, kilinät ja kolinat ja toisten ihmisten puheet kuuluvat häiritsevän kirkkaasti. Vaikka musiikki ei ole meillä koskaan soinut kovalla, niin se antaa sellaisen taustan, missä on mukava olla ja työskennellä.”

Oikealla äänenvoimakkuudella soiva musiikki tekee ympäristöstä rauhallisemman

On aloja, joilla taustamusiikki ei perinteisesti ole soinut. Kun taustamusiikin soittamista on sitten kokeiltu ja tutkittu, onkin huomattu, että musiikin avulla liiketilan äänimaailma on hallittavissa ja taustamusiikki tuo iloa ja rauhaa asiointiin ja työntekoon. 

Kontulankaaren apteekissa huomattiin taustamusiikkitutkimuksen myötä, että oikealla volyymilla soiva musiikki sopii myös hiljaisiksi miellettyihin tiloihin.

“Taustamusiikin kokeilun myötä meillä muutkin ovat huomanneet, että musiikki ei ole häiriöksi, vaan päinvastoin. Toki tämä edellytti sitä, että musiikin valintaan kiinnitettiin huomiota ja oikeaa äänenvoimakkuutta kuunneltiin herkällä korvalla”, kertoo johtava proviisori Minna Lähdevuori Kontulankaaren apteekista. 

Sopivan soittolistan rakentaminen – näillä vinkeillä alkuun

Kun mietit taustamusiikkia, ajattele samalla yrityksesi yleistunnelmaa, liiketilaa ja kokonaisuutta, joka asiakkaan silmissä ja korvissa syntyy. Esimerkiksi näillä huomioilla pääset helposti liikkeelle:

  • Valitse musiikkia, joka sopii liiketilaan, sisustukseen ja siihen mielikuvaan, joka  asiakkaillasi jo on. Esimerkiksi hienostuneessa, perinteisessä kahvilassa ei kannata soittaa räppiä, vaan jotain rauhoittavampaa.
  • Tarkista, että musiikilla ja soittolistoilla on punainen lanka. Jos soitat peräkkäin Madonnaa, Mozartia ja Miles Davisiä, saattaa asiakas hämmentyä. 
  • Tarkkaile taustamusiikin äänenvoimakkuutta. Intiimissä ravintolassa asiakas ei halua huutaa musiikin yli, kuntosalilla liian hiljaisella soitettu musiikki ei tempaa mukaansa.
  • Rytmitä musiikki tilanteen mukaan. Juhlien tunnelma kärsii, jos ilo on ylimmillään, mutta musiikki ei kutsu tanssimaan –  romanttisessa ravintolassa soiva vauhdikas tanssipop taas ei sovi asiakkaiden mielentilaan.
  • Kokeile rohkeasti! Taustamusiikin soittamiseen tarvitset vain musiikiluvan, musiikkilähteen ja äänentoistolaitteiston. Esimerkiksi joulun seutu ja muut sesongit ovat hyvä ajankohta taustamusiikin kokeiluun, sillä asiakkaita liikkuu silloin muita aikoja enemmän.

Kokeile, miten taustamusiikki parantaa yrityksesi tunnelmaa. Valitse oman alasi lupa ja laske musiikkiluvan hinta täällä

Liittyvät artikkelit

K-Supermarket Lippulaivassa soi neljänlainen musiikki yhtä aikaa 

Kun kaikki mahdolliset kilpailijat löytyvät kymmenen minuutin automatkan päästä, on erottuminen kilpailusta entistä tärkeämpää, toteaa K-Supermarket Lippulaivan kauppias Juuso Österman.

Vuoden musiikkioivallus -palkinto Lähiöbotox: African Metal Tour -dokumenttisarjalle 

Lähiöbotox: African Metal Tour palkittiin Vuoden musiikkioivallus -palkinnolla audiovisuaalisen alan Screen Helsinki -tapahtumassa 6.9.2024. Palkinnolla nostetaan esiin innovatiivista ja kekseliästä…

Tuotantoyhtiöt ovat löytäneet AV Musicin – "Tulkkina kahden maailman välillä"

AV Musicin Licensing Manager Eveliina Pitkänen kertoo, että asiakkaat ovat löytäneet nopeasti marraskuussa 2023 avatun palvelun. Palvelun avulla on autettu…

Musiikilla luot tunnelmaa ja vahvistat brändiä – musiikki pienyrittäjälle helposti nettiradiosta 

Nettiradio on budjettiystävällinen tapa soittaa musiikkia liiketiloissa.