Asiakkailta kuultua: Suvi Savela-Kirvesniemi, Parturi-Kampaamo Pisara
Hiusalalla taustamusiikki vaikuttaa asiakkaiden viihtyvyyteen kokonaisvaltaisesti. Parturi-Kampaamo Pisaran omistaja ja Suomen Hiusyrittäjien hallituksen jäsen Suvi Savela-Kirvesniemi kertoo, miten musiikilla voidaan vaikuttaa asiakaskokemukseen eri tilanteissa.
Suvi on ollut Teoston ja Gramexin, ja sittemmin Musiikkilupien, asiakas siitä lähtien, kun hän vuonna 2007 perusti oman kampaamon. Kampaamossa soi radio jatkuvasti ja monesti asiakkaat kysyvätkin mikä kanava soi, koska sieltä tulee niin hyvää musiikkia. Töissä Suvi soittaa musiikkia sekä itsensä, että asiakkaidensa takia ja Suvi sanookin musiikin olevan tärkeä osa kampaamon imagoa ja toisaalta se myös samalla rytmittää omaa työpäivää. Oikeanlaisen radiokanavan valinta onkin Suvin mielestä tärkeää, sillä musiikin pitää olla sellaista, että se luo mukavaa tunnelmaa, mutta ei häiritse. ”Musiikin on oltava sellaista, että sitä jaksaa kuunnella koko työpäivän ajan. Musiikki on monesti myös hyvä keskustelunaihe asiakkaiden kanssa, mutta toisaalta myös hyvä tausta silloin, kun asiakas ei halua keskustella, vaan rentoutua hiljaa ja nauttia hemmotteluhetkestä” toteaa Suvi.
Musiikkiluvista maksamista Suvi pitää itsestäänselvyytenä, samoin kuin vakuutusmaksuja tai vaikkapa vuokraa, sillä jokainen ansaitsee palkkion tekemästään työstä. Suvin mielestä onkin tärkeää, että musiikkiluvista puhutaan ja että ihmiset ymmärtävät, miksi musiikkiluvasta maksetaan. Suvi kertoo myös pitävänsä siitä, että musiikkiluvista on nykyään yksi selkeä maksu ja hän kokee luvan hinnan kohtuulliseksi ja reiluksi, koska hinnoittelu menee liikkeen neliöiden mukaan. Lupa-asian kanssa ei myöskään joudu olemaan usein tekemisissä, vaan riittää, että maksaa laskun vuosittain.
Arjessa Suvi kuuntelee musiikkia todella paljon ja suurimmaksi osaksi hän tykkää kuunnella kotimaista musiikkia, joista tämän hetken uusin lemppari on Keko Salata, mutta Suvi valitsee arjessa aina tilanteeseen sopivaa musiikkia, laidasta laitaan. Työpäivän jälkeen saattaa soida rentoutusmusiikki, kun taas siivouspäivänä moppi heiluu lattareiden tahtiin.
Suvi kehottaa muita kampaajia hoitamaan luvat heti alusta asti kuntoon ja valitsemaan omaan liikkeeseen sopivaa musiikkia. ”Usein pienet asiat ovat asiakkaille tärkeitä, kuten kuppi kahvia ja sopivanlainen taustamusiikki” sanoo Suvi.
Asiakkailta kuultua -sarja kertoo, miten taustamusiikkia käytetään yrityksissä
Asiakkailta kuultua -sarjassa esittelemme asiakkaitamme eri toimialoilta ja kysymme musiikinkäyttötottumuksista ja musiikin merkityksestä niin arjessa kuin työssä. Lue lisää taustamusiikin hyödyistä yrittäjille – täältä löydät lisää kokemuksia musiikkiluvista ja taustamusiikin käytöstä.
Lyhyesti kampaamon taustamusiikkiluvista:
Taustamusiikki asiakastilassa -lupa kattaa taustamusiikin julkisen esittämisen äänitteeltä mm. TV, radio, tietokone, nettiradio, CD) kampaamon tai kauneushoitolan asiakastiloissa. Luvan hinta määräytyy asiakastilan pinta-alan mukaan ja luvan laskutussyklin voi valita itse luvan ostamisen yhteydessä.