Juhlamaailma saa asiakkailta kiitosta vastuullisesta musiikinkäytöstä
– Kun Juhlamaailma-brändi näki päivänvalon parikymmentä vuotta sitten, ideana oli ”kaikki juhlaan”, kuvailee Ilmapallokeskuksen perustaja Jonna Nieminen.
Keväällä 2023 Jonna Nieminen ja hänen puolisonsa Petri Nieminen valittiin vuoden yrittäjiksi Espoossa. Tunnustus ei ole ihme, kun katsoo, millaisten aikojen läpi yritys on selvinnyt ja pitänyt yllä suomalaista juhlakulttuuria.
On tullut lama, on tullut finanssikriisi ja on tullut korona, ja kaikki näistä ovat iskeneet rajusti tapahtuma- ja viihdetoimintaan. Kun kuuntelee Niemisen filosofiaa yrityksen taustalla, on kuitenkin helppo ymmärtää, miten vaikeidenkin aikojen yli on selvitty.
– Tavoitteenamme on aina se, että ihmiset lähtevät liikkeistämme iloisempina kuin ovat sinne tulleet. Yksi tärkeä tekijä on se, että tarjoamme asiakkaille hymyilevän palvelun: kun henkilökunnalla on hyvä meininki, uskomme sen tarttuvan myös asiakkaisiin, Nieminen kuvailee.
Musiikista tekemisen rytmiä
Juhlamaailman hymyilevä asiakaspalvelu on monen asian summa, mutta henkilöstön omissa puheissa korostuu erityisesti yksi asia: musiikki.
– Eräs myymäläpäällikkömme kuvaili osuvasti, että tunnelma on suorastaan aavemainen silloin, kun musiikki ei soi. Jos meillä tulee vaikkapa sähkökatko, niin musiikin puuttuminen on kyllä ensimmäinen asia, joka sen jälkeen korjataan, Nieminen naurahtaa.
Musiikin on huomattu vauhdittavan myös niitä tilanteita, kun tavaroita puretaan kuormista hyllyihin.
– Musiikista tulee automaattisesti tekemisen rytmi. Se innostaa, se nostattaa fiilistä, ja töitä on kevyempi tehdä.
Kun musiikki soi myymälässä, se vaikuttaa myös asiakkaisiin.
– Asiakkailta tulee harvoin suoraa palautetta musiikista, mutta musiikin vaikutus näkyy esimerkiksi niin, että asiakkaat naputtavat musiikin rytmiin tai laulavat mukana, Nieminen hymyilee.
Myös musiikinkäyttöön liittyvä yhteiskuntavastuu alkoi nousta yllättävälläkin tavalla esiin koronakriisin myötä.
– Ihmiset alkoivat kiinnittää enemmän huomiota musiikkiin ja ”Luvat OK” -tarroihimme. Meille alkoi tulla spontaania palautetta siitä, että onpa hyvä, kun huolehditte velvollisuuksistanne ja että artistit saavat korvauksensa, Nieminen kuvailee.
Niemisen mukaan tarra on asiakkaille tärkeä viesti siitä, että yritys hoitaa asiansa kuten kuuluukin.
– Suomessa on upeita artisteja, upeita bändejä ja upeaa musiikin tuottamista. Jokaisella meistä on lähipiirissään ihmisiä, joille musiikin tekeminen on myös elanto. Musiikkiluvan maksaminen on korvaus suoraan tekijälle.
Tavoitteena lempeä tunnelma
Juhlamaailman asiakaskunnassa on edustettuina kaikki ikäryhmät lapsista ikäihmisiin. Sen pitää näkyä myös musiikkivalinnoissa. Lisäksi musiikkivalintoihin vaikuttavat sesongit, joista tärkeimmät ovat vappu ja halloween.
– Soitamme musiikkia Radioplayer-palvelusta (ent. radiot.fi) ja yritämme aina huomioida sen, mistä kanavista on tullut parasta palautetta.
– Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla Nostalgia ja Nova ovat kovassa huudossa, Nieminen sanoo.
Nieminen kuvailee, että musiikin pitää olla lempeää tunnelmaa luovaa. Myös äänenvoimakkuutta säädellään niin, ettei musiikki ota pääroolia myymälässä, mutta auttaa silti halutunlaisen tunnelman luomisessa.
– Parhaan mahdollisen asiakaskokemuksen varmistamisessa musiikki on tärkeä tekijä muiden tekijöiden joukossa. Ilman olisi mahdotonta olla, Nieminen tiivistää.