K-Market Östersundom soittaa musiikkia tavalla, joka erottuu
Kakskytkaks ja nelkytviis.
Kun kauppias Eero Örri pari vuotta sitten huomasi asiakkaan ostosten summan, hänen oli pakko täydentää: ”On juna mennyt viimeinen, mut siitä viis.”
Jo tuolloin syntyi ajatus siitä, että kyseisestä sattumuksesta saisi tehtyä hauskan musiikkivideon. Suunnitelma toteutui lopulta keväällä 2022, kun Örri aloitti kauppiaana K-Market Östersundomissa, aivan itäisessä Helsingissä.
– Ajattelin heti silloin, että minun on tultava jotenkin ryminällä sisään, jotta asiakkaat tietävät, että kauppias on vaihtunut. Otin yhteyttä Teostoon selvittääkseni, mitä legendaarisen Hengaillaan-kappaleen käyttäminen omalla somevideolla edellyttäisi.
– Selvisi, että tällaisessa tapauksessa ei tarvita sopimusta Teoston kanssa, vaan musiikkikustantajan kanssa. Yllätyksekseni viestiini vastasikin kappaleen säveltäjä Jukka Siikavire. Idean esiteltyäni hän totesi olevansa täysillä mukana, Örri kertaa.
Video on tähän mennessä kerännyt yli 30 000 näyttökertaa eri somealustoilla, ja jopa isoille saleille esiintyvät artistit ovat kassalla kehuneet videota. Musiikkivideo on katsottavissa täällä.
Asiakkailta kiitosta erottuvasta musiikista
Musiikki on muutenkin olennainen osa K-Market Östersundomin brändiä. Yksi kaupan erikoisuuksista on se, että aamuja tahdittaa klassinen musiikki. Tämä on huomattu myös asiakkaiden parissa.
– Aika moni asiakas on kieltämättä ollut ihmeissään. Etenkin vakioasiakkaat jaksavat mainita, miten mukavaa on tulla aamuisin kauppaan, jossa soi rauhallinen musiikki, Örri toteaa.
– On se parantanut omaakin työssä viihtymistä. Aamulla on kivempi kuunnella Tšaikovskia kuin modernia pop-musiikkia.
Klassinen musiikki soi arkiaamuina kello yhdeksään ja viikonloppuisin kello kymmeneen asti.
K-Market Östersundom sijaitsee idyllisellä paikalla lähellä Sipoon rajaa. Kehä III on vain parin kilometrin päässä, ja Itäkeskukseen on noin kymmenen minuutin ajomatka.
Örri itse kuvailee kauppaa urbaaniksi kyläkaupaksi ja maalaiskaupaksi Helsingissä. Kuvaukseen on helppo yhtyä, kun paikalla käy aurinkoisena kesäkuun iltapäivänä. Kaupan ikkunasta voi nähdä muun muassa hevosia laitumella.
– Kauppakohtaisen liikeidean ja brändin pohtiminen ovat päivittäisiä asioita. Musiikki on osa sitä.
– Viikonloppua kohden musiikki hieman rouheutuu. Niinä iltoina soitamme muun muassa kasari- ja ysärirokkia.
K-Market Östersundom on hyvä esimerkki persoonallisesta kaupasta, jolle musiikki on tapa kertoa kaupasta tarinaa. Kyse ei ole siitä, etteikö muuallakin käytettäisi taustamusiikkia – kyse on siitä, että K-Market Östersundomissa sitä tehdään muista erottuvalla tavalla.
Tutkimusten mukaan tällaisella tavalla käyttää musiikkia on selvä vaikutus myös myyntilukuihin: esimerkiksi Leicesterin yliopiston tutkimuksen mukaan brändit, joilla on musiikkistrategia, muistetaan 96 prosenttia paremmin ja niiden tuotteita ostetaan 24 prosenttia todennäköisemmin.
– K-Market Östersundomin tekeminen perustuu siihen, että haluamme antaa asiakkaille todella hyvää palvelua ja pyrkiä siihen, että he lähtisivät hyvällä tuulella kaupasta pois, Örri tiivistää.