Kuntokeskus Liikun kuntosalin sisätilat

Kuntokeskus Liikulle musiikki on kiinteä osa kasvutarinaa  

Kuntokeskus Liikun kuntosalin sisätilat
– Kun se 60-vuotias Sinikka kuulee kuntosalilla Katri Helenaa, hänelle tulee sellainen tunne, että musiikki soi juuri hänelle.

Kuntokeskus Liikun uusi 52. toimipiste Helsingin Myllypurossa on avattu hetkeä aiemmin ja salilla käy kova vilinä, kun innokkaat treenaajat ottavat tuliteriä laitteita haltuun. Treenaajien iltapäivää kirittää musiikki, joka on kaikille tuttua ja siten tukee treenaamista.  

– Kyllä meille on tarjottu myös geneeristä hissimusiikkia, jonka valitsemalla olisimme säästäneet kymmeniä tuhansia euroja. Mutta mitä olisimme hävinneet, se on se suurempi huoli.  

– Tunnettu musiikki tukee asiakashankintaa ja -pysyvyyttä.  

Liikun toinen perustaja ja toimitusjohtaja Johanna Riihijärvi kuvailee Liikun konseptia määrätietoisuudella, joka selittää sen, miksi Liikku on juuri nyt niin kovassa kasvuvauhdissa.  

– Vuonna 2010 perustimme mieheni Heikin kanssa yhden Suomen ensimmäisistä budjettikonseptin kuntosaleista. Tänä päivänä meillä on jo 52 toimipistettä ja 65 000 jäsentä.

Budjettikonseptin kuntosali tarkoittaa käytännössä teknologian hyödyntämistä siten, että ketju kykenee käyttämään resurssinsa ydintuotteeseensa, eikä esimerkiksi suureen myyntikoneistoon.   

Kaikki sellainen, mitä ei osata parhaiten itse, siinä auttavat ulkoistetut kumppanit.  

Yksi näistä asioista on musiikki, jonka Liikulle toimittaa Gymmusic. Riihijärvi kuvailee hyväntuulista, treenaamiseen kannustavaa musiikkia yrityksen brändi-identiteetin muodostajaksi.  

– Noin 30 prosenttia musiikista on poppia ja mukana on jonkin verran myös iloista dancea.   

Vain viitisen prosenttia soittolistojen kappaleista on raskaampaa rockia.  

– Jos täällä soisi pelkkä hevimusiikki, sille Sinikalle tulisi tunne, että juttu ei ole häntä varten. Musiikkivalinnoissa on huomioitava se, että asiakaskuntamme ei ole vain kellaripunttiksilla viihtyviä voimailijoita, vaan ihan tavallisia kuntoilijoita.  

Yhteistyössä Gymmusicin kanssa erityisen tärkeää on luotettavuus: automatisoidut musiikkisoittimet toimivat kuten pitää ja soittolistat kolahtavat asiakaskuntaan.   

– Musiikki-infran pitää toimia, jotta kenenkään ei tarvitse treenata aavemaisen hiljaisella salilla.  

Kuntokeskus Liikun toimitusjohtaja Johanna Riihijärvi ja Liikun projektipäällikkö Jussi Hartikka

Kaikki valinnat kohderyhmän mukaan  

Yrityksen perustamisesta lähtien Riihijärvelle on ollut selvää, että Liikkua tehdään tiettyä kohderyhmää varten, ja kaikki valinnat kuntokeskuksissa tehdään tuota kohderyhmää ajatellen.  

Riihijärvi kuvailee kohderyhmää ”aikuisiksi, vakiintuneiksi tolkun ihmisiksi”.  

– Sitoutuneimpia asiakkaitamme ovat 35–65-vuotiaat, ja keski-ikä asiakasryhmässä on 34,5. Myös musiikkivalinnoissa on siis huomioitava suurempi porukka, jotta joukosta löytyy helmiä jokaiselle treenaajalle.  

Myös suomalaisuus ja suomalaiset arvot ovat Liikulle tärkeitä. Ne näkyvät musiikin lisäksi kuntokeskusten visuaalisuudessa, jossa korostuu suomalainen koivumaisema.  

Riihijärven puheissa ennen kaikkea muuta tulee kohderyhmän valinta. Kaikki muut valinnat tehdään tukemaan kohderyhmäpäätöstä. Niin myös musiikissa.  

– Meidän ei ole juurikaan tarvinnut tehdä musiikillisia kokeiluja, vaan olemme oikeastaan vain päättäneet, millaista on Liikun musiikki.  

Kohderyhmän tunteminen ja palveleminen parhaalla mahdollisella tavalla antaa syyn uskoa, ettei Liikun vauhti ole hetkeen hidastumassa. Riihijärvellä on tästäkin selvä visio.  

– Vuoden 2025 lopussa olemme markkinaykkönen toimipisteiden, jäsenten ja liikevaihdon määrässä.

Kuntokeskus Liikun toimipisteen kuntosalilaitteita

Liittyvät artikkelit

Vuoden musiikkioivallus -palkinto Lähiöbotox: African Metal Tour -dokumenttisarjalle 

Lähiöbotox: African Metal Tour palkittiin Vuoden musiikkioivallus -palkinnolla audiovisuaalisen alan Screen Helsinki -tapahtumassa 6.9.2024. Palkinnolla nostetaan esiin innovatiivista ja kekseliästä…

Tuotantoyhtiöt ovat löytäneet AV Musicin – "Tulkkina kahden maailman välillä"

AV Musicin Licensing Manager Eveliina Pitkänen kertoo, että asiakkaat ovat löytäneet nopeasti marraskuussa 2023 avatun palvelun. Palvelun avulla on autettu…

Musiikilla luot tunnelmaa ja vahvistat brändiä – musiikki pienyrittäjälle helposti nettiradiosta 

Nettiradio on budjettiystävällinen tapa soittaa musiikkia liiketiloissa. 

Vuoden musiikkioivallus -palkinnon saajaksi ehdolla sekä elokuvia että dokumentteja

Ammattilaistuomaristo on nimennyt neljä ehdokasta Vuoden musiikkioivallus -palkinnolle, joka nostaa esiin musiikin käyttöä elokuvissa ja tv-tuotannoissa. Voittaja julkaistaan 6.9.2024 järjestettävässä…