Miten Junk y Vegan erottautuu musiikkisuunnittelun keinoin? Siitä keskusteltiin Gastro Helsinki -messuilla torstaina 14.3.2024, kun Musiikkilupien avainasiakaspäällikkö Joonas Piiroinen haastatteli Junk y Veganin ravintolapäällikköä Riikka Atria.
Ravintolaelämys koostuu ruoan ja juoman lisäksi monista muistakin asioista, kuten äänimaailmasta. Hyvä musiikki saa meidät usein tiedostamattamme paremmalle tuulelle ja sitä kautta myös toimimaan tietyillä tavoilla. Ravintolassa hyvin mietityllä musiikilla voi vaikuttaa voimakkaasti koettuun elämykseen ja ravintolakonseptin eri osasiin.
Atri kertoi, että Junk y Veganin tavoitteena on ollut muuttaa mielikuvia siitä, että vegaaniruoka tarkoittaisi vain ituja ja papuja. Tunnelmaa Junk y Vegan -ravintoloissa luodaan voimakkaasti myös musiikilla.
Junk y Veganin apuna musiikkibrändäyksessä toimii Feelment, josta löytyy tilanteeseen kuin tilanteeseen sopivia soittolistoja.
Keskustelussa esiteltiin muun muassa Junk y Veganin musiikkistrategiaa havainnollistava, itseään ruokkiva kehittävä, jossa ravintola valitsee rohkeasti linjaansa sopivaa musiikkia ja auttaa sitä kautta myös asiakkaitaan löytämään uutta mielimusiikkia.
Ravintolan asiakkaat ovat usein kiitelleet ja kyselleet ravintolan musiikista. Junk y Vegan haluaa luoda musiikilla erottuvaa tunnelmaa ja sitouttaa asiakaskuntaa, jotta he myös palaisivat uudelleen.
Junk y Veganissa soittolistamusiikin tempossa on pyritty huomioimaan painotetusti rentoa ja verkkaista musiikkia, sillä tutkimusten mukaan hitaammalla musiikilla voi pidentää asiakkaiden viipymäaikaa ravintolassa, joka taas vaikuttaa myyntiin.
Musiikkilupien Joonas Piiroinen kertoi messuilla ruotsalaistutkimuksesta, joka oli toteutettu pikaruokaravintoloissa. HUI Researchin ja Soundtrack Your Brandin toteuttamassa tutkimuksessa havaittiin, että kun ravintola soitti brändiinsä sopivaa musiikkia, myynti esimerkiksi jälkiruokakategoriassa kasvoi jopa 15,6 prosenttia.
Vuonna 2023 Junk y Vegan valittiin Suomen parhaaksi kasvisravintolaksi Toptaste-median lukijaäänestyksessä.
Oletko kiinnostunut siitä, miten ravintolasi voi erottautua paremmin musiikin keinoin? Ole yhteydessä, niin jutellaan lisää!