Puotilan kartano houkuttelee uusia asiakkaita monipuolisen musiikin avulla

Musiikki – sekä taustamusiikki että esiintyjät – ovat tärkeä osa Puotilan Kartanon liiketoimintaa. Toimitusjohtaja Tanja Löppönen tietää, että musiikki tuo lisää myyntiä ja uusia asiakkaita. Tässä jutussa hän kertoo, miten musiikkia käytetään Kartanon eri tiloissa ja tilanteissa.

Puotilan Kartanon mailla on viihdytty jo 1700-luvulta asti. Nykyään Itä-Helsingissä sijaitseva kartano tarjoaa monipuolisen kattauksen ravintola- ja juhlapalveluita sekä säännöllisiä tapahtumia: muun muassa live-konsertteja ja stand upia. 

Etenkin ravintola-alalla taustamusiikilla on suuri merkitys, sekä tunnelman luojana että yritysmielikuvan rakentamisessa.

– Musiikki on meille tärkeää. Se on osa liiketoimintaa,  ja myös suurin osa henkilökunnasta harrastaa musiikkia tavalla tai toisella. Meistä moni osallistuu esimerkiksi soittolistojen tekemiseen, kertoo Puotilan Kartanon toimitusjohtaja ja ravintoloitsija Tanja Löppönen.

Monipuolinen toiminta edellyttää tilanteeseen sopivaa musiikkia

Kartanon tilukset tarjoavat ravintolatoiminnalle ja tapahtumille monipuoliset mahdollisuudet ja ihastuttavat puitteet. Kartanolla tarjoillaan päivisin lounasta, ja iltaisin pihapiirin pehtoorirakennus Svenkka palvelee pubimenun ja juomien puitteissa. 

Kesäkaudella kartanon piha-alueella ja suurella terassilla järjestetään myös tapahtumia laidasta laitaan: aina tanssiteatterista juhannustansseihin ja kotimaisten huippunimien keikoista lastenkonsertteihin. 

Erityyppiset tilanteet edellyttävät tietysti myös tausta- ja tunnelmamusiikilta erilaisia asioita. 

– Lounaalla musiikki on enemmänkin taustalla, Svenkassa musiikki taas on tärkeä tunnelman luoja ja rakentaja, oikeastaan aina pubin ollessa auki. Tapahtumailtoina meillä on useimmiten DJ soittamassa sekä ennen esiintyjää että esityksen jälkeen, Tanja kuvaa. 

Musiikilla on tunnelman kohottamisen lisäksi myös konkreettinen vaikutus illan tulokseen: se nimittäin lisää todistetusti myyntiä. 

– Etenkin keikkailtoina huomaa, että oikeanlaista musiikkia ja fiilistä jatkava DJ lisää selkeästi myyntiä. DJ soittaa niin pitkään kuin se on ulkona mahdollista: tässä asuinalueiden lähellä hiljaisuus alkaa klo 22.

Soittolistojen rakentaminen ravintolaan: luovuus kunniaan

Miten ravintolan ja pubin soittolistat sitten rakennetaan? Puotilan Kartanossa käytetään luovuutta ja koko henkilöstön idearikkautta. Valmiit, genrepohjaiset soittolistat ovat käytössä etenkin kiireisimpinä aikoina, mutta musiikin käytössä halutaan ottaa huomioon myös tilanne ja tavoiteltu tunnelma.

– Etenkin Svenkassa soitamme musiikkia fiiliksen pohjalta: sään, ulkotapahtumien ja myös asiakaskunnan mukaan. Miljöön puolesta sinne sopivat etenkin roots- ja kantrityyppinen musiikki, mutta discoakin soitetaan, tai välillä nostalgista kotimaista musiikkia. 

– Talvella meillä kävi paljon hiihtäjiä, ja lumen keskelle sopi kauniisti sellainen rauhallisempi jazz-musiikki. 

Mistä kiireinen yrittäjä sitten poimii ideoita taustamusiikkiin? Laajasti kaikkialta.

– Kuuntelen paljon radiota, sekä autossa että kotona. Radiosoitto tarjoaa ideoita, ja lisäksi etsin uusia kappaleita ja artisteja suoratoistopalveluiden valmiilta listoilta, Tanja kertoo. 

– Toinen inspiraation lähde on elokuvamusiikki, soundtrackit, ja eri vuosikymmenten musiikki. Esimerkiksi tutuista kasari- ja ysärikappaleista tulee uusia versioita, ja toisaalta 40-, 50- ja 60-lukujen klassikot tarjoavat taas soitettavaa vähän toisenlaisiin tunnelmiin.

Tanja Löppönen on Puotilan Kartanon toimitusjohtaja

Pitkäjänteisyys ja säännöllisyys palkitsevat – myös musiikin käytössä

Musiikki on ravintoloitsijoille valtavan suuri mahdollisuus, ja se saa myös asiakkaat liikkeelle. Tanjan kokemusten mukaan ravintolayrittäjien kannattaa harkita myös live-musiikin ja muun ohjelman tarjoamista ruoka- ja juomatuotteen tueksi. 

– Jos ravintolan liikeidea ei ole täysin ruoka- tai esimerkiksi keittiömestarivetoinen, kannattaa kokonaisuuteen miettiä myös ruokaa ja juomaa tukevaa sisältöä; ohjelmaa, jolla voi erottua muusta alueen tarjonnasta. Ohjelmallisuus tarkoittaa myös sitä, että meillä on koko ajan uutta kerrottavaa asiakkaille ja alueella liikkuville, Tanja valottaa. 

– Kannattaa myös miettiä, miten asiakas käyttää iltakohtaisen budjettinsa. Esimerkiksi meille on useimmiten tapahtumailtoinakin vapaa pääsy, sillä tiedämme, että silloin asiakkaat sijoittavat rahaa enemmän ruokaan ja juomaan. Lipunmyynti auttaa tietysti ennakoimaan tulijoiden määrää, mutta sen järjestäminenkin on aina oma investointinsa. 

Tärkeintä on kuitenkin tapahtumien säännöllisyys ja se, että asiakas oppii odottamaan ravintolalta elämystä ja viihdettä. Maineen rakentaminen on pitkä peli, mutta onnistuessaan kannattava. 

– Aiemmin, kun rakensimme ohjelmallista konseptia aiempaan työpaikkaani, jäi mieleen muusikko Tuure Kilpeläisen antama ohje, Tanja kertoo.

– Hän sanoi, että jos aiot tehdä musiikista ja ohjelmasta osan ravintolan toimintaa, täytyy sinun sekä luvata että lunastaa. Keikkoja ja esityksiä pitää olla riittävän usein, jotta maine syntyy ja vähitellen kasvaa. 

– Ensimmäisillä kerroilla asiakkaat eivät välttämättä löydä paikalle, mutta useamman kuukauden, vuodenkin, sinnikkäällä työllä asiakkaat oppivat tulemaan ravintolaan isompien elämysten perässä, ja levittävät sanaa myös laajemmalle. 

– Musiikin ja tapahtumien yhdistäminen ravintolan toimintaan on itselleni hyvin luonnollista. Olemme iloisia siitä, että sekä asiakkaat että artistit ovat löytäneet meille.

Asiakkailta kuultua -sarja kertoo, miten taustamusiikkia käytetään yrityksissä

Asiakkailta kuultua -sarjassa esittelemme asiakkaitamme eri toimialoilta ja kysymme musiikinkäyttötottumuksista ja musiikin merkityksestä niin arjessa kuin työssä. Lue lisää taustamusiikin hyödyistä yrittäjille – täältä löydät lisää kokemuksia musiikkiluvista ja taustamusiikin käytöstä.

Ravintoloiden taustamusiikkiluvista

Taustamusiikki ravintolassa -lupa tarvitaan, jos baarissa, pubissa, ravintolassa, kahvilassa tai yökerhossa käytetään taustamusiikkia tiloissa, joihin asiakkailla on pääsy.

Lupa kattaa musiikin esittämisen äänitteeltä (mm. TV, radio, tietokone, nettiradio, CD ja julkiseen esittämiseen soveltuvat suoratoistopalvelut). Livemusiikkiin hankitaan edelleen lupa suoraan Teostosta.

Liittyvät artikkelit

K-Supermarket Lippulaivassa soi neljänlainen musiikki yhtä aikaa 

Kun kaikki mahdolliset kilpailijat löytyvät kymmenen minuutin automatkan päästä, on erottuminen kilpailusta entistä tärkeämpää, toteaa K-Supermarket Lippulaivan kauppias Juuso Österman.

Vuoden musiikkioivallus -palkinto Lähiöbotox: African Metal Tour -dokumenttisarjalle 

Lähiöbotox: African Metal Tour palkittiin Vuoden musiikkioivallus -palkinnolla audiovisuaalisen alan Screen Helsinki -tapahtumassa 6.9.2024. Palkinnolla nostetaan esiin innovatiivista ja kekseliästä…

Tuotantoyhtiöt ovat löytäneet AV Musicin – "Tulkkina kahden maailman välillä"

AV Musicin Licensing Manager Eveliina Pitkänen kertoo, että asiakkaat ovat löytäneet nopeasti marraskuussa 2023 avatun palvelun. Palvelun avulla on autettu…

Musiikilla luot tunnelmaa ja vahvistat brändiä – musiikki pienyrittäjälle helposti nettiradiosta 

Nettiradio on budjettiystävällinen tapa soittaa musiikkia liiketiloissa.