Taustamusiikki tuo rentoutta optikkoliikkeessä asiointiin
Optometristi ja Raahen Silmälasin omistaja Jaakko Silvennoinen kertoo, kuinka taustamusiikki on vaikuttanut optikkoliikkeen asiakkaisiin.
Raahen silmälasi on perustettu vuonna 1984 Jaakon vanhempien toimesta. Jaakko on ollut toiminnassa mukana jo 90-luvun loppupuolesta saakka ja nykyisin optometristinä toimiva Jaakko omistaa liikkeen yhdessä vaimonsa kanssa.
Musiikki on läsnä Jaakon arjessa jatkuvasti, sillä musiikki soi niin töissä kuin vapaa-ajalla. Hän kertoo kuuntelevansa musiikkia aina kun ehtii, mutta erityisesti musiikki viihdyttää automatkoja. ”Musiikki merkitsee minulle paljon, soitan itsekin silloin tällöin kitaraa”, kertoo Jaakko.
Musiikki luo optikkoliikkeeseen rentoa tunnelmaa ja lisää viihtyvyyttä
Raahen Silmälasissa musiikin tarkoituksena on luoda rentoa tunnelmaa, lisätä asiakasviihtyvyyttä ja tukea myyntityötä. ”On paljon helpompaa katsella asiakkaan kanssa kehyksiä, kun taustalla soi musiikki”, kertoo Jaakko. Optikkoliikkeessä on huomattu musiikin vaikuttavan etenkin viihtyvyyteen:
”Asiakkaiden on mukavampi odottaa vuoroaan vastaanotolle, kun taustalla soi musiikki.”
Taustamusiikki rentouttaa optikkoliikkeen asiakkaita, eikä Jaakko koe musiikittomuuden sopivan Raahen Silmälasiin: ”Hiljaisuus luo sellaista jännittyneisyyttä ja pysähtyneisyyttä”.
Asiakkaat tunnistavat radiosta tulevia kappaleita
Raahen Silmälasissa on todettu toimivimmaksi soittaa radiota 3-tie kaiuttimista. Radio soi Raahen Silmälasissa aina, kun liike on avoinna. ”Radio laitetaan päälle heti kun saavumme työpaikalle ja se sammutetaan vasta kun lähdemme”, kuvailee Jaakko.
Radio on helppo valinta: sen lisäksi, että listoja ei tarvitse tehdä itse, tulee radiosta usein asiakkaiden tunnistamia tunnettuja kappaleita. ”On tärkeää, että radiosta soitetaan asiakkaille jo entuudestaan tuttuja biisejä”, miettii Jaakko.
Taustamusiikkiin on suhtauduttu positiivisesti
Asiakkaat ovat suhtautuneet taustamusiikkiin hyvin. ”Osa innostuu jopa laulamaan ja tanssahtelemaan mukana”, kertoo Jaakko. Jotkut asiakkaista kiinnittää huomiota musiikkiin enemmän kuin toiset. ”Osa muistaa kyllä mainita, että tosi ihanaa kun teillä soi musiikki täällä”, jatkaa Jaakko.
Äänenvoimakkuuteen Jaakko suosittelee kuitenkin kiinnittämään huomiota: ”Voimakkuuden on hyvä olla sellainen, että musiikin kuulee, muttei tuota liikaa melua”.
Asiakkailta kuultua -sarja kertoo, miten taustamusiikkia käytetään yrityksissä
Asiakkailta kuultua -sarjassa esittelemme asiakkaitamme eri toimialoilta ja kysymme musiikinkäyttötottumuksista ja musiikin merkityksestä niin arjessa kuin työssä. Lue lisää taustamusiikin hyödyistä yrittäjille – täältä löydät lisää kokemuksia musiikkiluvista ja taustamusiikin käytöstä.
Asiakastilojen taustamusiikkiluvista
Taustamusiikki asiakastilassa -lupa kattaa taustamusiikin julkisen esittämisen äänitteeltä (mm. TV, radio, tietokone, nettiradio, CD ja julkiseen esittämiseen soveltuva suoratoistopalvelu) vähittäis- ja erikoiskaupan asiakastiloissa.
Luvan hinta määräytyy asiakastilan pinta-alan mukaan ja luvan laskutussyklin voi valita itse luvan ostamisen yhteydessä.