nainen kiipeää hymyillen ylöspäin seikkailupuistossa

Ulkona soiva musiikki ilahduttaa seikkailijoita Hyvinkään Sveitsissä

nainen kiipeää hymyillen ylöspäin seikkailupuistossa
Muutama vuosi sitten SeikkailuSveitsin toimitusjohtaja Janne Welling sai ajatuksen, että seikkailupuiston äänimaiseman pitää täydentää se elämys, jota puisto kävijöilleen tarjoaa. Tänä päivänä musiikki on erottamaton osa SeikkailuSveitsin asiakaskokemusta.

– Kun asiakas tulee seikkailupuiston alueelle, haluamme heti välittää sellaisen fiiliksen, että nyt on menoa ja meininkiä luvassa. Uskon, että taustamusiikki myös osaltaan purkaa kiipeilyyn mahdollisesti liittyvää jännitystä, sanoo SeikkailuSveitsin toimitusjohtaja Janne Welling.

Hyvinkäällä sijaitseva SeikkailuSveitsi on koko perheen seikkailupuisto, missä ideana on edetä puiden varaan rakennetuilla köysi-vaijeriradoilla.

– Jos miettii mitä tahansa tilannetta, jossa on hiljaista, niin silloinhan on paljon tilaa omille ajatuksille ja vaikkapa jännitykselle. Musiikki saa ihmiset rentoutumaan.

Ulkotilamusiikki on soinut SeikkailuSveitsissä vuodesta 2020 lähtien. Jo aiemmin musiikkia on käytetty SuperPark Sveitsissä, joka on samalla alueella sijaitseva sisäaktiviteettipuisto.

– Kun SuperParkiin tulee aamulla ennen avaamista, paikka on luonnollisesti hyvin hiljainen. Hiljaisuus korostaa tunnetta, että mitään ei tapahdu. Vuonna 2018 toimme tilaan matkalaukun kokoisen, vedettävän kaiuttimen. Sen myötä hiljaisuuden on saanut vaihtumaan heti elävämpään tunnelmaan, Welling kuvailee.

Musiikki viihdyttää myös odotusalueella

Tutkimukset ovat osoittaneet, että musiikki vaikuttaa meihin jopa silloin, kun emme edes tiedosta kuuntelevamme sitä. Kun taustamusiikki on ajatuksella valittu, asiakkaat tuntevat mielihyvää ja nauttivat olostaan. Tätä Welling on saanut todistaa myös käytännössä.

– Haluamme tietysti kannustaa niin lapsia kuin aikuisiakin hyppimään ja tekemään. Ei ole harvinaista, että lapsiaan odottavilla vanhemmillakin alkaa jalka vipattaa musiikin tahdissa, ja onpa sisäpuistossa otettu joitain tanssiaskeleitakin.

– Poikkeuksellista ei ole sekään, että kahden tunnin jälkeen päätetään ostaa vielä lisäaikaa – kun kaikki viihtyvät niin hyvin.

– Seikkailupuiston puolella osa saattaa tulla paikalle ja ruveta siinä ajattelemaan, että enhän minä uskallakaan kiipeillä. Sitten kun nähdään, että siellä menee seikkailijoita 7-vuotiaasta 65-vuotiaaseen ja iloinen musiikki vielä rohkaisee, niin päätetään kuitenkin kokeilla.

– Seikkailun jälkeen saatetaan todeta, että odotusalueella ollut mummokin viihtyi älyttömän hyvin, kun kuunteli hittejä ja joi kahvia.

Musiikki ei soi koko seikkailupuiston alueella, sillä odotusvaiheen jälkeen asiaan kuuluu myös luonnon äänistä nauttiminen. Musiikki ei voi soida liian suurella voimakkuudella myöskään silloin, kun asiakkaalle annetaan turvallisuusohjeita.

– Kun asiakas kiinnittää valjaita, on tärkeää, että huomio kiinnittyy ohjeiden antamiseen. Loppujen lopuksi kyse on kuitenkin aika yksinkertaisista äänenvoimakkuuteen ja kaiuttimien sijoitteluun liittyvistä kysymyksistä, Welling toteaa.

Kilpailuetuna asiakaskokemuksen kokonaisvaltainen huomioiminen

SeikkailuSveitsissä ja SuperPark Sveitsissä musiikin soittamiseen hyödynnetään nettiradioita. Ne ovat vaivaton valinta myös silloin, kun musiikkityyliä tarvitsee vaihtaa tilanteen mukaan.

– Skeittaaville junnuille pitää soittaa menevää musiikkia. Jos odotuspaikalla on vanhempia ihmisiä, on Radio Nostalgia havaittu yhdeksi pidetyksi vaihtoehdoksi. Musiikkivalinnat mietitään aina asiakaskunnan mukaan, Welling linjaa.

Musiikkilupien kuntoon laittaminen on Wellingin näkemyksen mukaan toimenpide, joka tuottaa vastinetta yritystoiminnassa ja mahdollistaa brändin erottumisen kilpailijoista.

– Vahva fiilis on, että musiikinkäyttö on kilpailuetu yritystoiminnassa. Veikkaan, että jopa reklamaatioiden määrä vähenee ihan vain sen takia, että asiakkaalle luodaan hyvä fiilis jo tullessa. Pienistä asioista ei silloin murehdita niin helposti.

SeikkailuSveitsin toimitusjohtaja Janne Welling

Musiikin puuttumisen pistää merkille

Oman musiikinkäyttönsä myötä Welling on alkanut kiinnittää huomiota musiikkiin myös silloin, kun on itse asiakkaan roolissa.

– Eräänä päivänä kävin lounaalla paikassa, jossa ei soinut musiikki. Paikan vieressä oli rakennustyömaa, ja työmaan äänet ottivat merkittävän roolin ruokailukokemuksessa. Jos musiikki olisi soinut, se olisi peittänyt myös puheensorinaa ja tehnyt kokemuksesta aivan erilaisen.

– Kun taustalla soi hyvä musiikki, tilanteesta ei ole kiire pois.

Welling tekee paljon töitä Sveitsissä toimivan hotellin aulassa ja tietää sitäkin kautta, millainen merkitys musiikilla on. Musiikki soi myös hotellin ulkopuolella ovien edustalle sijoitelluista kaiuttimista.

– Kun hotellilta kävelee poispäin, hyvä fiilis ikään kuin jää taakse ja laimenee. Silloin sitä ajattelee, että pitäisiköhän sittenkin mennä takaisin, Welling naurahtaa.

Liittyvät artikkelit

K-Supermarket Lippulaivassa soi neljänlainen musiikki yhtä aikaa 

Kun kaikki mahdolliset kilpailijat löytyvät kymmenen minuutin automatkan päästä, on erottuminen kilpailusta entistä tärkeämpää, toteaa K-Supermarket Lippulaivan kauppias Juuso Österman.

Vuoden musiikkioivallus -palkinto Lähiöbotox: African Metal Tour -dokumenttisarjalle 

Lähiöbotox: African Metal Tour palkittiin Vuoden musiikkioivallus -palkinnolla audiovisuaalisen alan Screen Helsinki -tapahtumassa 6.9.2024. Palkinnolla nostetaan esiin innovatiivista ja kekseliästä…

Tuotantoyhtiöt ovat löytäneet AV Musicin – "Tulkkina kahden maailman välillä"

AV Musicin Licensing Manager Eveliina Pitkänen kertoo, että asiakkaat ovat löytäneet nopeasti marraskuussa 2023 avatun palvelun. Palvelun avulla on autettu…

Musiikilla luot tunnelmaa ja vahvistat brändiä – musiikki pienyrittäjälle helposti nettiradiosta 

Nettiradio on budjettiystävällinen tapa soittaa musiikkia liiketiloissa.