Vuoden 2023 luetuimmat musiikinkäyttötarinat

Mitkä musiikinkäyttötarinat kiinnostivat lukijoita eniten? Tässä katsaus blogimme suosituimpiin taustamusiikkijuttuihin vuonna 2023.

Asiakkailta kiitosta erottuvasta musiikista

K-Market Östersundom on hyvä esimerkki persoonallisesta kaupasta, jolle musiikki on tapa kertoa kaupasta tarinaa. Kyse ei ole siitä, etteikö muuallakin käytettäisi taustamusiikkia – kyse on siitä, että K-Market Östersundomissa sitä tehdään muista erottuvalla tavalla.

Yksi kaupan erikoisuuksista on se, että aamuja tahdittaa klassinen musiikki. Tämä on huomattu myös asiakkaiden parissa.

– Aika moni asiakas on kieltämättä ollut ihmeissään. Etenkin vakioasiakkaat jaksavat mainita, miten mukavaa on tulla aamuisin kauppaan, jossa soi rauhallinen musiikki, kauppias Eero Örri toteaa.

– On se parantanut omaakin työssä viihtymistä. Aamulla on kivempi kuunnella Tšaikovskia kuin modernia pop-musiikkia.

Lue koko juttu täältä

”Mitähän musiikkia se soittaa?” 

Soivat kuljetusrobotit ovat ilahduttaneet S-ryhmän ruoan verkkokaupan asiakkaita keväästä 2022 lähtien. Yksi robottien sympaattisuutta lisäävä ominaisuus on se, että niistä soi musiikki, kun asiakas noutaa tilauksensa. Robottien musiikkivalinnoista vastaa Accenture Songin konsultti Eeva Kallas, joka työskentelee Content Designerina S-kaupat-palvelulle. Kallaksen mukaan musiikkia on myös toivottu nimenomaan asiakkaiden toimesta. 

– Musiikkivalintamme perustuvat osittain asiakkaille tehtyihin kyselyihin siitä, mitä musiikkia he haluavat kuulla. Lisäksi toiveita on bongattu ja toteutettu esimerkiksi sosiaalisesta mediasta. 
 
Kun ostopäätöksiä tehdään, ovat pelissä aina myös tunteet. 
 
– Musiikki herättää tunnetta, ilahduttaa ja yllättää. Musiikki sopii hyvin tukemaan kokonaisvaltaisesti sujuvaa asiakaskokemusta, jonka haluamme tarjota, Kallas sanoo. 

Lue koko juttu täältä

Kulttuurin ja musiikin kaipuulla ei ole päätepistettä

Saga Munkkiniemen filosofiaan kuuluu, että ihmisen tarve erilaisille vapaa-ajan ja kulttuurin palveluille ei lopu siinä vaiheessa, kun hän ikääntyy. Siksi palvelutalon arkea rytmittävät moninaiset livemusiikin esitykset ja tilanteen mukaan vaihtuva taustamusiikki.

Saga-palvelutalojen markkinointipäällikkö Sari Leppävuori mainitsee juuri euroviisut esimerkkinä tapahtumasta, jonka yksityiskohtia palvelutalojen asukkaat muistavat tarkasti vuosikymmenten jälkeenkin.

– Yhtäkkiä joku saattaa todeta, että joo, tämä oli silloin toukokuussa -74, silloin oli hieno sää, Leppävuori naurahtaa.

– Kerta toisensa jälkeen hämmästyn siitä, miten vahvoja elämyksiä musiikki antaa ja kuinka pitkälle ne kantavat.

Lue koko juttu täältä

Liittyvät artikkelit

K-Supermarket Lippulaivassa soi neljänlainen musiikki yhtä aikaa 

Kun kaikki mahdolliset kilpailijat löytyvät kymmenen minuutin automatkan päästä, on erottuminen kilpailusta entistä tärkeämpää, toteaa K-Supermarket Lippulaivan kauppias Juuso Österman.

Vuoden musiikkioivallus -palkinto Lähiöbotox: African Metal Tour -dokumenttisarjalle 

Lähiöbotox: African Metal Tour palkittiin Vuoden musiikkioivallus -palkinnolla audiovisuaalisen alan Screen Helsinki -tapahtumassa 6.9.2024. Palkinnolla nostetaan esiin innovatiivista ja kekseliästä…

Tuotantoyhtiöt ovat löytäneet AV Musicin – "Tulkkina kahden maailman välillä"

AV Musicin Licensing Manager Eveliina Pitkänen kertoo, että asiakkaat ovat löytäneet nopeasti marraskuussa 2023 avatun palvelun. Palvelun avulla on autettu…

Musiikilla luot tunnelmaa ja vahvistat brändiä – musiikki pienyrittäjälle helposti nettiradiosta 

Nettiradio on budjettiystävällinen tapa soittaa musiikkia liiketiloissa.