Osuuskauppa Maakunta kuuntelee palautetta – ja siksi myös tunnettua musiikkia
Kun kello lyö kuusi aamulla, ruokakaupoissa ympäri Kainuun alkaa tapahtua. Tavaraa tuodaan sisään ja tuotteita asetetaan hyllyihin. Tahti on melkoinen, sillä kaikki on saatava valmiiksi ennen kuin ensimmäiset asiakkaat astuvat sisään. Kainuussa liikkuu omien asukkaiden lisäksi paljon turisteja, joille erilaiset vähittäiskaupat ovat tärkeä näyteikkuna maakunnan elämään.
Osuuskauppa Maakunnan kaupoissa aamurutiineja rytmittää taustamusiikki, joka on valittu tarkkaan työntekijöiden mielipidettä kuunnellen. Sen seurauksena musiikki on aikaisin aamulla yleensä rytmikästä ja tsemppaavaa – sellaista, jonka soidessa on helppo pysyä ripeässä tahdissa ja säilyttää hyvä fiilis alkavasta päivästä.
– Aamut ovat tosi kiihkeitä. Kuuden ja kahdeksan välillä soitamme niin sanottua purkumusiikkia, joka rytmittää tekemistä. Kahdeksalta ovien auettua alamme sitten soittaa rauhallisempaa musiikkia. Tämä perustuu toimipaikkojen omiin toiveisiin ja käytännöstä on tullut hyvää palautetta henkilöstöltä, toteaa Osuuskauppa Maakunnan vähittäiskaupan toimialajohtaja Arto Mustonen.
Mustosen vastuulle kuuluvat Osuuskauppa Maakunnan Prismat, S-marketit, Salet, ABC-asemat ja Sokokset. Viimeiset kaksi vuotta Osuuskauppa Maakunta on panostanut tunnetun taustamusiikin käyttöön järjestelmällisemmin kuin aiemmin.
– Me täällä Kainuussa olemme perusrehellisiä ihmisiä, joten ei tässä tarvitse laittaa kermaa kakun päälle, mutta kyllä tämä musiikin käyttö on ollut meille kaiken kaikkiaan hyvä hanke, Mustonen toteaa jämäkästi.
Musiikki lyö tahtia strategiakirjausten toteuttamiseen
Osuuskauppa Maakunnan musiikin käyttö perustuu pitkäaikaisiin kokemuksiin siitä, mikä toimii ja mikä ei. Viisi vuotta sitten Osuuskauppa Maakunnan liikkeissä kokeiltiin väliaikaisesti niin kutsuttua hissimusiikkia, eli taustamusiikkia, joka ei ole tunnettua eikä soi esimerkiksi radiossa. Asiakkailta ja henkilöstöltä tullut palaute vei kuitenkin pian takaisin tunnetun musiikin äärelle.
– Viisi vuotta sitten teimme perusteellista tarkastelua kaikista kustannuksista ja ajattelimme, että tunnettu taustamusiikki on yksi säästämisen kohteista. Aika pian sekä asiakkailta että henkilöstöltä alkoi tulla palautetta, että hissimusiikki tylsistyttää. Siitä ei saa fiilistä ja se on yksinkertaisesti hengetöntä, Mustonen kuvailee palautetta.
Kokeilu hissimusiikin käyttämisestä jäi lyhyeksi.
– Meidän filosofiaamme kuuluu, että kun palautetta saadaan, siihen reagoidaan. Päätimme palata tunnetun musiikin soittamiseen. Saavutettuun hyötyyn nähden tunnetun musiikin kustannus on varsin kohtuullinen.
Osuuskauppa Maakunnan strategiassa korostuvat asiakaskokemuksen merkitys ja tyytyväinen henkilöstö. Musiikki on tärkeä osa keinovalikoimaa silloin, kun näitä asioita ei haluta jättää vain kirjauksiksi paperille.
– Siitä on meillä tuloksiakin, kuinka sekä asiakastyytyväisyyden kasvattamisessa että henkilöstön hyvinvoinnin lisäämisessä musiikilla on merkitystä‚ Mustonen sanoo.
Myös GT Musiikkilupien yhdessä TNS Kantarin kanssa toteuttama tutkimus on osoittanut, että musiikkivalinnoilla on valtava merkitys johdonmukaisen ja vahvan brändin rakentamisessa ja asiakaskokemuksen vahvistamisessa. Lue lisää siitä, miten tunnettu musiikki vahvistaa ruokakaupan asiakaskokemusta ja brändiä.
”Nyt on selvästi vaihdettu soittolistaa”
Kun Osuuskauppa Maakunta palasi tunnetun musiikin pariin vuoden 2020 alussa, asia haluttiin hoitaa perusteellisesti alusta alkaen. Osuuskauppa Maakunta tekee pilottia Audience Firstin kanssa, joka hoitaa oikeanlaiset soittolistat eri kauppoihin.
– Soittolistojen pitää uusiutua ja niissä pitää olla riittävästi vaihtuvuutta. Kun työntekijät ovat pitkään vuorossa ja osa asiakkaistakin käy useamman kerran, niin soitettavaa materiaalia pitää olla paljon, Mustonen toteaa.
– Asiantunteva apu soittolistojen tekemisessä on ollut tarpeen. Meidän oma ydinosaamisemme on vähittäiskaupassa, joten pystymme vapauttamaan itsemme sen miettimiseen, kun soittolistojen tekemisestä ei tarvitse huolehtia. Kun hissimusiikki vaihtui tunnetun musiikin listoihin, sekä asiakkailta että henkilökunnalta alkoi tulla huomioita, että nyt on selvästi vaihdettu soittolistaa, Mustonen hymyilee.
Tunnettu musiikki soi kaikissa Osuuskauppa Maakunnan vähittäiskaupoissa Kainuun alueella, jolloin soittolistoissa täytyy huomioida kauppojen erityispiirteiden lisäksi erilaiset sesongit, vuorokaudenajat ja asiakasryhmät.
– Katsomme asiakasprofiileja toimipaikoittain. Esimerkiksi Prismoista tiedämme, että niissä asioivat erityisesti perheet. Aamupäivisin meillä on runsaasti senioriasiakkaita, ja lauantait ja sunnuntait ovat perinteisesti hyvää käyttötavarakaupan aikaa. Sokoksissa puolestaan naiset ovat keskeinen kohderyhmä. Nämä ovat tekijöitä, jotka haluamme huomioida soivassa musiikissa, Mustonen listaa.
Myös vuodenajat tuovat oman vivahteensa musiikkivalintoihin.
– Näin keväällä haluamme soittolistojenkin kuvastavan sitä fiilistä, että kohti kesää ollaan menossa. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että musiikin pitää olla aika raikasta ja iloista. Soittolistojen säätäminen asiakaskunnan ja ajankohdan mukaan on tärkeää työtä, jossa olemme edelleen alussa.
Mustoselle on kertynyt vuosien varrella runsaasti kokemusta musiikin käyttötavoista ja siihen liittyvistä yhteistöistä.
– Olen tyytyväinen siihen, millaista yhteistyömme Musiikkilupien kanssa tänä päivänä on. Yhteydenpito on säännöllistä, eikä homma perustu pelkästään siihen, että hoidetaan vaan ”rojaltit” kuntoon. Kun olemme vielä saaneet koko oman porukkamme sitoutumaan musiikin käyttöön, niin olen kyllä ylpeä siitä, millaista tulosta olemme ruvenneet saamaan aikaan.
Haluatko kuulla lisää siitä, miten taustamusiikkia voi hyödyntää myymäläympäristössä, tai käynnistää tunnetun musiikin pilottikokeilun yrityksessäsi? Ota yhteyttä meihin ja kerromme mielellämme lisää:
Taustamusiikki asiakastilassa -luvan ostamiseen pääset tästä.