nainen hymyilee tietokoneen ääressä istuen

Uudet ideat taustamusiikin valintaan: tutustu yrittäjien parhaisiin taustamusiikkivinkkeihin

nainen hymyilee tietokoneen ääressä istuen

Mistä yrittäjät löytävät omiin yrityksiinsä kaikkein sopivimman taustamusiikin? Selvitimme asiaa kysymällä yrittäjien kokemuksia ja parhaita taustamusiikkivinkkejä kesällä tehdyssä kyselyssä.

Tästä jutusta löydät eri alojen yrittäjien vinkit taustamusiikin valintaan, taustamusiikin soittamiseen ja soittolistojen rakentamiseen.

Yrityksen soittolistavinkit: soita taustamusiikkia tärkeimpien asiakasryhmien ja heidän elämänrytminsä mukaan

Yrityksen soittolistaa rakentaessa on tärkeintä huomioida tavoittelemasi mielikuva ja tunnelma, sekä yrityksen tärkeimmät kohderyhmät, ja aloittaa musiikkityylien valinta näistä. Sen jälkeen on aika muodostaa varsinainen yrityksen soittolista. 

Mutta miten soittolistan kappaleet kannattaa valita? Mitä muuta soittolistan rakennuksessa täytyy ottaa huomioon?

Vinkki 1: varmista, että ihanneasiakkaasi kuulevat käynnillään heille mieluisia kappaleita

Kuinka pitkään, eli monenko kappaleen verran keskiverto asiakas viipyy liikkeessäsi? Tämä tieto on tärkeä soittolistan suunnittelun pohjaksi. Kun tiedät, kauanko asiakkaat viipyvät tiloissasi, voit varmistaa, että soittolistalle osuu asioinnin aikana ihanneasiakkaallesi todennäköisesti sopivia kappaleita. Soittolistan on myös syytä olla riittävän monipuolinen ja pitkä, jotta tilassa työpäivänsä viettävä henkilökunta viihtyy.

Entä kuinka usein yrityksen musiikkia pitäisi vaihtaa? Asiakkaat tuskin kyllästyvät yrityksen taustamusiikkiin, mutta työntekijät viettävät liiketilassa aikaa niin paljon, että paraskin soittolista saattaa ennen pitkää käydä liian tutuksi. Hyvä perussääntö listan laajuudelle on 200 – 300 eri kappaletta per 3-4 päivää. Ja jos soittolistoja on useita, niitä voidaan vaihtaa esim. neljän päivän välein.

Vinkki 2: vaihtele taustamusiikkia vuodenajan ja sesongin mukaan

Syksyisin ja talvella tunnelma on jo pimeyden takia toisenlainen kuin lämpiminä vuodenaikoina, ja näitä fiiliksiä voi hyödyntää myös yrityksen soittolistan kappalevalinnoissa. Myös juhlapyhät, kuten halloween, pikkujouluaika, uusi vuosi, ja vaikkapa äitienpäivä, kannattaa huomioida yrityksen musiikkivalinnoissa.

Eräs yrittäjä kertoo valitsevansa yrityksen taustamusiikin vuodenajan mukaan: hän soittaa soittaa syksyllä ja keväisin jazz-klassikkoja, kuten Frank Sinatraa, Ella Fitzgeraldia ja Nat King Colea, ja kesäisin taas letkeää, lämpimiin päiviin sopivaa bossa novaa.

Vinkki 3: yrityksen soittolistan rakentaminen viikko- tai päivärytmin perusteella

Maanantaista perjantaihin kestävä viisipäiväinen työviikko raamittaa ja rytmittää monen elämää. Viiden päivän viikkorytmiä voi hyödyntää myös yrityksen taustamusiikin suunnittelussa ja soittaa viikonlopun lähestyessä reippaampaa, fiilistä nostattavampaa musiikkia. 

Kyselyssä eräs yrittäjä kertoi soittavansa viikolla tiettyä radiokanavaa, jonka vaihtaa aina perjantaisin suosikkiartistien livetallenteita soittavaan nettiradioon nostattaakseen viikonloppufiilistä sekä itselleen että asiakkailleen.

Ajankohdan hyödyntämistä voi viedä vieläkin pitemmälle rakentamalla yrityksen musiikkimaailmaa päivän kulun mukaan. Esimerkiksi ruokakaupassa asioi päivän mittaan varsin erilaisia asiakasryhmiä, joiden mukaan taustamusiikkia voi valita ja ajoittaa.

Vinkki 4: hyödynnä taustamusiikin asiantuntijoita

Yrittäjänä tiedät parhaiten itse, missä oma työpanoksesi on arvokkaimmillaan. Jos haluat säästää aikaa ja saada suoraan yrityksellesi räätälöidyn ja sopivan taustamusiikin, kannattaa harkita taustamusiikin ammattilaisten hyödyntämistä. Taustamusiikkioperaattoreiden palvelutarjonta ulottuu aina konsultoinnista ja soittolistojen tekemisestä avaimet käteen -palveluun asti.

Taustamusiikin volyymi yrityksessä: pysy tarkkana ja kuuntele asiakkaita

Taustamusiikin äänenvoimakkuus herättää keskustelua niin asiakkaiden kuin yrittäjienkin keskuudessa: kuinka kovalla musiikin pitää soida, jotta se peittää kolahdukset ja hallitsemattomat äänet, mutta ei kuitenkaan ärsytä asiakkaita? 

Yrittäjät kertovat, että oikean äänentason löytäminen vaatii kokemusta, omiin korviin luottamista ja asiakkaiden kuuntelua. Sopiva volyymi löytyykin usein kokeilemalla. 

– Joskus asiakkaat ovat jopa toivoneet musiikkia soimaan kovempaa, jotta voivat kuunnella ja nauttia siitä hieronnan ohessa, kertoo eräs yrittäjä. 

Viisainta onkin viettää aikaa asiakastilassa taustamusiikin soidessa, joko kollegan tai asiakkaan kanssa keskustellen ja kokeillen, salliiko taustamusiikin volyymi normaalin juttelun. “Musiikki ei saa soida liian isolla, vaan sopivalla, niin ettei vatsan kurina kuulu”, kuuluu yhden yrittäjän kokemukseen perustuva ohje.

Vinkit radiokanavan valintaan ja radion soittamiseen yrityksessä: rauhallisuus ja nostalginen tunnelmointi puhuttelevat valtaosaa asiakkaista

Myös radio on monelle yrittäjälle tuttu työkaveri. Radio tarjoaa monipuolista, vaihtelevaa musiikkia läpi päivän, ja kappaleet ovat ammattilaisten valitsemia. Millä perusteilla ja miten yrityksessä soiva radiokanava kannattaa valita?

Vinkki 5: paikallisradio tarjoaa puheenaiheita

Paikallisradioiden soittolistat ovat usein musiikkityyleiltään monipuolisia. Paikalliset uutiset tarjoavat puheenaiheita esimerkiksi kampaamokäynnin ajaksi. Radioasemien kisat ja visat tarjoavat myös yhteistä arvuuteltavaa pitempään asiointiin.

Vinkki 6: nostalginen teemaradio sopii monenlaisille asiakkaille

Etenkin silloin, kun asiakaskunnan ikä vaihtelee, voi oikean tyylisen radioaseman valinta tuottaa vaikeuksia. Yrittäjät kertovat, että vanhempiin kappaleisiin keskittyvät kanavat toimivat tunnelman luojina niin nuoremmille kuin vanhemmillekin asiakkaille. 

– Nostalginen musiikki saa vanhemmat asiakkaat muistelemaan menneitä ja nuoremmat huomaamaan, että moni heidän tuntemansa kappale onkin tehty joskus aikaisemmin, eräs yrittäjä kuvaa.

Vinkki 7: nettiradiot tarjoavat valtavan määrän vaihtoehtoja

Radiota voi soittaa myös netin kautta. Kaikki kotimaiset radiokanavat löydät näppärästi osoitteesta radiot.fi. Musiikkilupa-asiakkaana voit huoletta soittaa tiloissasi myös kansainvälisiä nettiradioita.

Musiikkiluvat ja taustamusiikkioperaattorit tarjoavat apua yrityksen taustamusiikin valintaan ja soittamiseen

Kuten huomaat, voi yrityksen taustamusiikkia hankkia ja soittaa monesta eri lähteestä. Tärkeintä kuitenkin on, että musiikki sopii yritykseesi ja sen toimintaan, ja pidät musiikkia valitessasi mielessäsi myös tärkeimmät asiakkaasi päivän ja viikon eri aikoina. 

Yllä mainittujen vinkkien lisäksi kannattaa tutustua myös “yritysten Spotify” -palveluna tunnettuun Soundtrack Your Brandiin ja muihin Suomessa toimiviin  taustamusiikkioperaattoreihin, jotka suunnittelevat ja toteuttavat taustamusiikkipalveluita eri kokoisille yrityksille aina avaimet käteen -palveluna asti. 

Myös me Musiikkiluvilla autamme mielellämme, jos mieleesi nousee kysymyksiä taustamusiikin hankkimiseen liittyen!

Haluatko lisää ideoita yritykseesi sopivimman musiikin valintaan ja taustamusiikin käyttämiseen? Tilaa Musiikkilupien uutiskirje – saat ajankohtaiset musiikkivinkit suoraan sähköpostiisi noin kuukauden – kahden välein!

Joko tiedät, miten taustamusiikki vaikuttaa palveluyrityksen tunnelmaan asiakaskokemukseen? Lue lisää musiikin vaikutuksista täällä >>

Liittyvät artikkelit

K-Supermarket Lippulaivassa soi neljänlainen musiikki yhtä aikaa 

Kun kaikki mahdolliset kilpailijat löytyvät kymmenen minuutin automatkan päästä, on erottuminen kilpailusta entistä tärkeämpää, toteaa K-Supermarket Lippulaivan kauppias Juuso Österman.

Vuoden musiikkioivallus -palkinto Lähiöbotox: African Metal Tour -dokumenttisarjalle 

Lähiöbotox: African Metal Tour palkittiin Vuoden musiikkioivallus -palkinnolla audiovisuaalisen alan Screen Helsinki -tapahtumassa 6.9.2024. Palkinnolla nostetaan esiin innovatiivista ja kekseliästä…

Tuotantoyhtiöt ovat löytäneet AV Musicin – "Tulkkina kahden maailman välillä"

AV Musicin Licensing Manager Eveliina Pitkänen kertoo, että asiakkaat ovat löytäneet nopeasti marraskuussa 2023 avatun palvelun. Palvelun avulla on autettu…

Musiikilla luot tunnelmaa ja vahvistat brändiä – musiikki pienyrittäjälle helposti nettiradiosta 

Nettiradio on budjettiystävällinen tapa soittaa musiikkia liiketiloissa.