Yrittäjät kertovat: näin tärkeä osa musiikki on liiketoimintaani
Selvitimme asian kysymällä yrittäjiltä itseltään, millaista arvoa ja hyötyä taustamusiikki heille tuo. Sekä vastausten määrä että laatu löivät iloisesti ällikällä: vastauksia kertyi lähes sata, ja niistä selvisi, että suomalaiset yrittäjät käyttävät musiikkia fiksusti, monin eri tavoin, ja jakavat vinkkejään myös mieluusti muille.
Kuusi yleisintä hyötyä taustamusiikista
Taustamusiikin käyttö vaihtelee yrityksen toimialan ja tavoitellun brändin ja mielikuvan mukaan, mutta yleisimmin taustamusiikkia tarvitaan näihin kuuteen asiaan:
- Taustamusiikki auttaa asiakkaita viihtymään
- Taustamusiikki motivoi työntekijöitä ja tuo energiaa päivään
- Taustamusiikki nostaa palvelun arvoa ja viimeistelee asiakaskokemuksen
- Taustamusiikki tarjoaa asiakkaille yksityisyyttä
- Taustamusiikki tarjoaa puheenaiheita ja estää “kiusallisia hiljaisia hetkiä”
- Taustamusiikki auttaa erottautumaan kilpailusta
Jokainen vastaaja muistutti kuitenkin siitä tärkeimmästä asiasta: yrittäjän on löydettävä oma tapansa soittaa ja valita musiikkia. Se, mikä sopii yhdelle, ei useimmiten sovi kaikille.
Kampaamon ja kauneushoitolan taustamusiikki on iso osa asiakaskokemusta
Kauneus- ja hyvinvointialan yritykset olivat vastauksissa upeasti edustettuna. Eikä ihme: kauneusalan yritykset, kampaamot ja hyvinvointipalveluja tarjoavat yrittäjät tietävät, että musiikki viimeistelee asiakaskokemuksen.
Oli kyse sitten kasvohoidosta, hieronnasta tai hiusten muotoilusta, on taustamusiikki tärkeässä roolissa rakentamassa asiakkaan elämystä – ja toisaalta henkilökunnan työviihtyvyyttä.
“Musiikki on iso osa liikettämme. Parhaimmat hetket syntyvät spontaaneista keskusteluista biiseistä ja tekijöistä. Musiikin avulla saa vaihdettua muuten tylsää olotilaa esim. talvella tai syksyllä kun tuuli vihmoo ja on harmaata. Pienet mambot soimaan ja a vot: etelässä ollaan.”
Yrittäjät kertoivat myös, että huolella rakennettu asiakaskokemus nostaa koko palvelun arvoa. Palvelun lisäksi kokemus syntyy liiketilasta, äänimaailmasta ja tunnelmasta, ja hyvä kokemus on asiakkaalle keskinkertaista arvokkaampi – suomeksi sanottuna mieleenjäävästä asiakaskokemuksesta ollaan siis valmiita maksamaan enemmän ja kertomaan myös muille. Lue lisää taustamusiikin käytöstä kauneusalalla: tutustu parturi-kampaamo Tukkatalon kanssa tehtyyn taustamusiikkitutkimukseen!
Taustamusiikki kaupassa ja myymälässä: musiikki lisää myyntiä
Kaupan taustamusiikilla on selkeä tehtävä: taustamusiikki toimii silloin, kun se inspiroi asiakkaita ostamaan.
Kaupan alan yrittäjät kokevatkin, että musiikki toimii kahdella rintamalla. Asiakkaat viihtyvät ja kokevat, että liiketilassa tapahtuu, ja hyväntuulinen, musiikista nauttiva henkilökunta myy innokkaammin ja paremmin.
“Taustamusiikki on ollut alusta asti suuressa roolissa vaatemyymälässämme. Koemme sen lisänneet asiakkaiden hyvää fiilistä ja sen myötä myös myyntiä. Kun asiakkaat ovat tulleet meillä hyvälle tuulelle, he ovat myös palanneet helposti palveluidemme pariin.”
Terveysalan yrityksissä taustamusiikki tuo yksityisyyttä asiointiin
Terveysalan yrityksissä, erityisesti apteekeissa, musiikki tuo asiointiin kaivattua yksityisyyttä. Hyvin valittu ja volyymiltaan hiljainen musiikki luo tilaan äänimaailman, jossa keskustelut sulautuvat osaksi äänimaailmaa.
“Käytämme taustamusiikkia parantamaan liiketilamme intimiteettisuojaa. Toimii mainiosti ja antaa samalla mukavan tunnelman asioida.”
Haluatko lukea lisää musiikin käytöstä apteekissa? Tutustu apteekissa toteutettuun taustamusiikkitutkimukseen ja sen tuloksiin!
Moni yritys rakentaa jo vahvaa asiakaskokemusta ja parempaa bisnestä taustamusiikin avulla. Löydät lisää erilaisten ja eri kokoisten Musiikkilupa-asiakkaiden kokemuksia ja ajatuksia taustamusiikista täältä – tutustu Asiakkailta kuultua -juttusarjaan!