Asiantuntijahaastattelu: Kaupan alalla taustamusiikilla rakennetaan kilpailuetua!
Monissa kauppakeskushankkeissa mukana ollut Heli Vainio kertoo nyt, mikä on taustamusiikin rooli kaupan alalla ja miten taustamusiikin avulla voi tarttua hetkeen ja erottua jatkuvasti kiihtyvästä kilpailusta!
Nortecon on kaupalliseen kiinteistökehitykseen suuntautunut yritys, joka on ollut mukana useissa Suomen kauppakeskushankkeissa. “Nortecon halutaan mukaan erityisesti haastavimpiin hankkeisiin vankan kokemuksensa johdosta”, kertoo Norteconin kaupallinen konsultti Heli Vainio.
Taustamusiikin rooli kasvaa kilpailun mukana
Norteconin kehityshankkeisiin kuuluu vahvana osana myös taustamusiikki ja sen kehittäminen. “Kaikkein tärkeintä taustamusiikin valinnassa on se, miten musiikki tukee brändiä ja asiakaskokemusta – sen täytyy tuoda lisäarvoa”, pohtii Heli.
Heli uskoo, että taustamusiikki tulee ottamaan entistäkin isompaa roolia tulevaisuudessa, kilpailun kiihtyessä jatkuvasti: “Nyt taustamusiikkiin käytetään yleisesti liian vähän aikaa, koska sen painoarvoa ei vielä täysin ymmärretä”.
“Oikein valittu taustamusiikki on suuri mahdollisuus ja sillä voi rakentaa sellaista kilpailuetua, jota muut eivät ole vielä oivaltaneet.”
Taustamusiikin avulla on siis mahdollista vahvistaa yritysmielikuvaa ja erottua joukosta – kilpailuetua ja erottuvuutta tarvitsee kuitenkin jokainen kauppapaikka.
Soittolistojen suunnittelussa suositaan ammattilaisia
Taustamusiikin soittolistojen suunnittelun osalta Nortecon suosii omissa projekteissaan “avaimet käteen palvelua”, jossa taustamusiikin suunnittelu on ulkoistettu ammattilaiselle eli musiikin palveluntarjoajalle.
Heli on kokenut tämän toimivaksi ja helpoksi ratkaisuksi: “Aikaisemmin henkilökunta valitsi itse musiikit, mutta se ei kuitenkaan ole tätä päivää. Haluamme käyttää osaavia kumppaneita soittolistojen suunnitteluun”.
Kumppaniksi soittolistojen suunnitteluun Nortecon on valinnut Pineskerin. “Määrittelemme taustamusiikin tavoitteet ja kriteerit yhdessä palveluntarjoajan kanssa. Soittolistat ovat dynaamisia, uusia kappaleita tulee jatkuvasti ja vanhoja poistuu listoilta. Myös kappaleiden määrä on valtava”, kehuu Heli.
Heli kannustaakin kaikkia käyttämään soittolistojen suunnittelussa asiantuntijaa, joita Suomestakin löytyy useampia. “Palvelun käyttö ei ole kallista, eikä vaikeaa, jos vertaa markkinointiin yleensä.”
Case-esimerkki: Martinlaakson ostarissa suomalainen musiikki tukee mielikuvatavoitteita ja vastuullisuutta
Heli kertoo, että viimeisimpiä Norteconin kehityshankkeita on ollut Martinlaakson ostari, jossa tehtiin kokonaisvaltainen ilmeen muutos. Samalla ostoskeskusta profiloitiin vielä vahvemmin lähipalveluiden keskukseksi.
Taustamusiikilla on valtava vaikutus asiakaskokemukseen ja yrityksestä syntyvään mielikuvaan. Martinlaakson ostarin taustamusiikki valittiin seuraavien mielikuvatavoitteiden perusteella: “Mietimme, mikä musiikki sopii tähän kaikkeen parhaiten, mikä on sellaista musiikkia joka luo turvallisuuden, tuttuuden, leppoisan ja kiireettömän tunteen”.
Martinlaakson ostarin taustamusiikin valintaan vaikutti myös suomalaisten artistien tukeminen vaikeina aikoina: “Siinä yhteydessä päädyttiin valitsemaan pienimuotoisesti myös koronatilanteen vauhdittamana suomalaista musiikkia”.
Valittu taustamusiikki sopii erinomaisesti Martinlaakson ostarin kokonaisuuteen. “Heti, kun musiikki laitettiin päälle, niin tuntui että valinta osui juuri oikeaan”, iloitsee Heli.
Taustamusiikkia sovitetaan aikaan ja teemaan
Taustamusiikin valinnassa Heli kehottaa aika ajoin tarttumaan hetkeen ja seuraamaan ajan ja teemojen tuomia mahdollisuuksia. “Esimerkiksi eräässä tavaratalossa oli lastentapahtuma, jonka aikana siellä soitettiin koko päivä pelkästään lastenlauluja”, kertoo Heli.
Hyvänä oivalluksena hetkeen tarttumisesta Heli mainitsee myös sen, kun Suomen menestys jääkiekossa huomioitiin erään kauppakeskuksen musiikkivalinnoissa: “Kun Suomi voitti mm-kultaa vuonna 2011, niin eräässä kauppakeskuksessa soitettiin 10 minuutin välein Den Glider In -kappaletta”.
“Oivaltaminen ja hetkeen tarttuminen musiikkivalinnoissa vaatii jatkuvaa hereillä olemista ja ajassa elämistä”, pohtii Heli.
Taustamusiikki vaikuttaa usein tiedostamatta
Heli kertoo, että taustamusiikista tulee harvemmin palautetta ja syykin tälle on yksinkertainen: “Taustamusiikilla harvemmin pyritään provosoimaan. Niinkuin nimikin sanoo, taustamusiikki vaikuttaa taustalla. Asiakas ei tule konserttiin, vaan kauppakeskukseen.”
Myös tutkimukset puoltavat Helin sanomaa: Asiakas ei yleisesti tule kuuntelemaan musiikkia, vaan ostamaan tai tutustumaan tuotteeseen. Tutkimusten mukaan parhaimmillaan musiikki vaikuttaa taustalla tiedostamatta, saaden asiakkaan viihtymään pidempään ja käyttämään enemmän euroja sekä palaamaan uudestaan.
—
Tutustu myös näihin:
Lue, kuinka K-Supermarket Förissä taustamusiikilla vahvistetaan yritysmielikuvaa
Lue, mikä on taustamusiikin arvo liiketoiminnassa – puramme 5 yleisintä myyttiä!
Lue, miten taustamusiikilla voidaan rakentaa brändiä ja asiakaskokemusta
Haluatko tietää lisää taustamusiikin suunnittelusta ja mahdollisuuksista? Lataa alta maksuton taustamusiikin suunnitteluun tarkoitettu opas!
Brändin rakentaminen musiikilla – lataa Musiikkisuunnittelun ABC -opas!
Asiakkaiden tuntemalla, huolellisesti valitulla musiikilla on valtava vaikutus yrityksen mielikuvaan ja asiakaskokemukseen. Taustamusiikki voi saada ihmiset myös ostamaan enemmän ja viipymään tiloissa kauemmin.
Musiikkisuunnittelun ABC -opas auttaa sinut alkuun suunnitelmallisessa taustamusiikin käytössä ja äänibrändäyksessä!
Oppaan luettuasi tiedät, mitä kaikkea on hyvä ottaa huomioon yrityksen taustamusiikin suunnittelussa, aina brändin mukaisen musiikin määrittelystä äänentoiston suunnitteluun ja tietenkin tarvittavaan budjettiin.