Musiikkilupien myyntipäällikkö Maria

Näin rakennat brändisi arvoisen äänimaailman

Musiikkilupien myyntipäällikkö Maria
Brändin, asiakaskokemuksen ja markkinoinnin roolia ymmärretään suomalaisissa yrityksissä jatkuvasti paremmin. Yhdessä asiassa olemme kuitenkin vielä lastenkengissä: meillä ei usein hahmoteta sitä, kuinka paljon yrityksen taustamusiikki vaikuttaa sen asiakaskokemukseen ja mm. bränditunnettuuteen.

Miltä yrityksesi kuulostaa? Musiikkiluvat apunasi asiakaskokemuksen kehittämisessä taustamusiikin avulla

Sen lisäksi, että yrityksillä on tunnistettava visuaalinen identiteetti, pitäisi niiden myös kuulostaa omalta, uniikilta itseltään. 

Brändin mukaisen taustamusiikin käyttö kasvattaa tilan viihtyvyyttä, kokonaisvaltaista asiakaskokemusta ja muistettavuutta. Asiakkaiden osto – ja suositteluhalukkuus kasvaa, kun yrityksessä soi hyvin harkittu taustamusiikki.

Sivun lopusta voit myös ladata Musiikkisuunnittelun ABC -oppaan, joka auttaa sinut alkuun brändin mukaisen taustamusiikin suunnittelussa ja käyttöönotossa!

Taustamusiikin suunnittelu kannattaa tehdä huolella

Brändin mukaisen taustamusiikin käyttöönotto alkaa suunnittelusta ja tavoitteiden määrittelystä. Millainen on yrityksen tavoitemielikuva, ja miten se välittyy toimitiloissa juuri nyt? Millainen tila on kyseessä, ja mitä taustamusiikin avulla halutaan saada aikaan? 

Tärkeä osa työtämme on auttaa yrityksiä määrittelemään, miltä yritys kuulostaa: näkemään, mitä musiikin avulla on mahdollista saada aikaan ja miten sillä vaikutetaan. Tuomme pöytään kokemuksen tuomaa näkemystä ja oppeja mitä erilaisimmilta toimialoilta. Ja sen jälkeen autamme oikeanlaisen taustamusiikin käyttöönotossa ja sen hyötyjen varmistamisessa.

Muistilista: näin rakennat yritykseesi brändinmukaisen taustamusiikin

Taustamusiikin käyttöönotto onnistuu parhaiten, kun asiat tehdään suunnitelmallisesti ja oikeiden kumppanien kanssa.

 Me musiikkilupalaiset autamme mielellämme mm. seuraavissa kysymyksissä:

1. Millaista taustamusiikkia yrityksessä kannattaa soittaa?

Musiikki vaikuttaa vahvasti asiakkaiden mielikuviin, joten on tärkeää pohjustaa musiikkivalinnat huolella. Yhteistyökumppanimme aloittaa brändin mukaisen taustamusiikin suunnittelun workshopilla yhdessä asiakkaan kanssa: tuloksena on runko brändiä tukeville musiikkivalinnoille.

2. Mistä taustamusiikki yritykseen? 

Toimimme yritysten taustamusiikin käytön ytimessä, joten tunnemme alan toimijat: soittolistoja suunnittelevat yritykset sekä äänentoistojärjestelmiä toimittavat tahot. Autamme oikean kumppanin löytämisessä ja tarvittaessa tarjouspyynnön tekemisessä, jotta kokonaisuus palvelee tarpeitasi alusta alkaen. 

3. Millainen äänentoisto sopii yritykseen?

Kuten soittolista- ja suoratoistopalvelut, ovat myös äänentoiston parissa työskentelevät yritykset meille tuttuja. Löydämme erilaisiin tarpeisiin ja budjetteihin sopivat, luotettavat kumppanit helposti ja tuomme heidät keskustelemaan kanssasi.

4. Millainen musiikkilupa tarvitaan?

Ei liene yllätys, että autamme valitsemaan tilanteeseesi parhaiten sopivan musiikkiluvan.

5. Miten otan henkilökunnan mukaan taustamusiikin soittamiseen?

Brändin mukainen taustamusiikki vaikuttaa positiivisesti myös henkilökunnan päivään. Taustamusiikki kasvattaa viihtyvyyttä, antaa hyvää energiaa päivään, mutta taustamusiikki myös vaikuttaa positiivisesti yrityksen mielikuvaan, kun henkilökunta on iloista.

Henkilökunta näkee ja kokee taustamusiikin vaikutukset suoraan omalla työpaikalla. Henkilökunnalle kannattaa kertoa taustamusiikin roolista, tavoitteesta ja siitä, miten tärkeää on kerätä palautetta taustamusiikista, sekä asiakkailta että henkilökunnalta.

Henkilökunnan kanssa on hyvä käydä läpi, mitä he kertovat taustamusiikista asiakkaille, jos siitä kysytään. Kokemukseni mukaan yritysten työntekijät harvoin tietävät taustatietoja tai edes sitä, millaista musiikkia yrityksessä soitetaan, miksi ja kenelle.

Me Musiikkiluvilla autamme keräämään asiakaspalautetta ja tekemään havainnointia taustamusiikkiin liittyen.

Autamme siis yrityksiä hoitamaan koko taustamusiikkiprosessin niin, että kaikissa yrityksen tiloissa soivat oikeat musiikit oikeaan aikaan, projekti pysyy hyvin hanskassa ja yrityksessä tiedetään, mitä eri toimitilojen taustamusiikissa milloinkin tapahtuu, miksi ja miten.

Kirjoittaja Maria Hagman, GT Musiikkiluvat entinen myyntipäällikkö

Kiinnostaako brändinmukaisen taustamusiikin käyttöönotto tai pilotointi yrityksesi tiloissa? Ota rohkeasti yhteyttä ja katsotaan, miten voisimme olla avuksi.

Timo Ahokanto
Myynti- ja kasvujohtaja
timo.ahokanto(at)musiikkiluvat.fi
+358 40 564 8833

Joonas Piiroinen
Avainasiakaspäällikkö
+358 50 557 9028
joonas.piiroinen(at)musiikkiluvat.fi

Brändin rakentaminen musiikilla – lataa Musiikkisuunnittelun ABC -opas!

Asiakkaiden tuntemalla, huolellisesti valitulla musiikilla on valtava vaikutus yrityksen mielikuvaan ja asiakaskokemukseen. Taustamusiikki voi saada ihmiset myös ostamaan enemmän ja viipymään tiloissa kauemmin.

Musiikkisuunnittelun ABC -opas auttaa sinut alkuun suunnitelmallisessa taustamusiikin käytössä ja äänibrändäyksessä!

Oppaan luettuasi tiedät, mitä kaikkea on hyvä ottaa huomioon yrityksen taustamusiikin suunnittelussa, aina brändin mukaisen musiikin määrittelystä äänentoiston suunnitteluun ja tietenkin tarvittavaan budjettiin.

Liittyvät artikkelit

K-Supermarket Lippulaivassa soi neljänlainen musiikki yhtä aikaa 

Kun kaikki mahdolliset kilpailijat löytyvät kymmenen minuutin automatkan päästä, on erottuminen kilpailusta entistä tärkeämpää, toteaa K-Supermarket Lippulaivan kauppias Juuso Österman.

Vuoden musiikkioivallus -palkinto Lähiöbotox: African Metal Tour -dokumenttisarjalle 

Lähiöbotox: African Metal Tour palkittiin Vuoden musiikkioivallus -palkinnolla audiovisuaalisen alan Screen Helsinki -tapahtumassa 6.9.2024. Palkinnolla nostetaan esiin innovatiivista ja kekseliästä…

Tuotantoyhtiöt ovat löytäneet AV Musicin – "Tulkkina kahden maailman välillä"

AV Musicin Licensing Manager Eveliina Pitkänen kertoo, että asiakkaat ovat löytäneet nopeasti marraskuussa 2023 avatun palvelun. Palvelun avulla on autettu…

Musiikilla luot tunnelmaa ja vahvistat brändiä – musiikki pienyrittäjälle helposti nettiradiosta 

Nettiradio on budjettiystävällinen tapa soittaa musiikkia liiketiloissa.