Taustamusiikki yrityksen menestystekijänä – miksi tunnettuun musiikkiin kannattaa satsata?
Taustamusiikkia käytetään videoissa, elokuvissa ja muissa viihdealan tuotteissa, mutta myös yrityksissä ja erilaisissa liiketiloissa.
Tässä jutussa käymme läpi taustamusiikkia ja sen käyttöä nimenomaan yritysten; ravintoloiden, myymälöiden, kauneus- ja hyvinvointialan yritysten ja vaikkapa kuntosalien näkökulmasta.
Erityisesti tuttu taustamusiikki on tutkitusti tie asiakkaan tunteisiin, ja siksi keskitymme siihen. Jutun luettuasi tiedät:
- Mitä taustamusiikki tekee ja miksi juuri tuttu taustamusiikki on hyvää taustamusiikkia?
- Mihin musiikin fyysinen vaikutus perustuu
- Miten musiikkimaku vaikuttaa taustamusiikin kokemukseen
- Miten taustamusiikki vaikuttaa asiakkaiden ja henkilökunnan viihtyvyyteen ja käytökseen
- Miten rakennetaan toimiva soittolista yritykseen?
Mitä on tuttu taustamusiikki?
Lempimusiikin käsite on meistä monelle tuttu. Kun puhumme tutusta tai tunnistettavasta taustamusiikista, tarkoitamme suosikkibiisiä, artistia tai musiikkityyliä, joka nostaa mielialaa, tuo mieleen muistoja tai muita fiiliksiä – parhaimmillaan tekee päivästä paremman tai saa meidät ostamaan enemmän.
Kun meiltä kysytään, mikä on mielimusiikkiamme, vastaamme usein jonkin tietyn artistin tai musiikkityylin. Lempimusiikin määrä on kuitenkin moninkertainen verrattuna siihen, mitä kysyttäessä kerromme: kuulemme musiikkia jatkuvasti, myös passiivisesti ja tiedostamattamme. Tällainen tiedostamaton musiikin kuuntelu vaikuttaa meihin yhtä paljon kuin tiedostettukin.
Musiikkia tehdään tutuksi ja tunnetuksi artistien, radiolähetysten, suoratoistopalveluiden, konserttien ja musiikkikilpailujen toimesta jatkuvasti. Tämä tekee tunnetusta musiikista ainutlaatuista, eikä tunnettuuden korvaaminen millään muulla keinolla ole mahdollista.
Taustamusiikkina kannattaakin soittaa tuttua musiikkia; sellaista, joka herättää tunteita ja vie oikeaan fiilikseen.
Tunnettu taustamusiikki vaikuttaa myös fyysisesti
Vain muutama prosentti ihmisistä ei reagoi musiikkiin lainkaan. Meitä muita musiikki koskettaa – erityisesti lempimusiikin kuuleminen saa olon tuntumaan hyvältä. Se johtuu mielihyvähormoni dopamiinista, jonka erityksen tutun musiikin kuuleminen saa aikaan.
Kappaleet, joihin ihastumme ja joita kuulemme paljon, tiedostaen tai tiedostamatta, jättävät meihin niin voimakkaita tunnemuistoja, että ne säilyvät koko elämän ajan. Tuttu kappale saattaa nostaa mieleen hyvinkin tarkkoja muistoja ajoilta, jolloin kuulit sitä säännöllisesti. Tätä vaikutusta on hyödynnetty onnistuneesti jopa terveydenhuollossa.
Tunnistettava, tuttu taustamusiikki on siis avain asiakkaaseen vaikuttamiseen. Jos musiikki ei ole tunnistettavaa, sen tehtäväksi jää lähinnä huoneen täyttäminen äänellä. Osa ihmisistä kokee tällaisen äänimaiseman ärsyttäväksi, tämä koskee erityisesti työntekijöitä.
Tuttu taustamusiikki miellyttää, vaikka kyseessä ei olisikaan oma lempikappale
Koska musiikki vaikuttaa meihin fysiologisesti, ohittaa tutun musiikin luoma turvallisuuden tunne merkityksessä musiikkimaun ja henkilökohtaiset mieltymykset.
Toisin sanoen: tuttu taustamusiikki herättää kuulijoissa positiivisia tunnelmia riippumatta siitä, kertooko kuulija sen olevan juuri hänen mielimusiikkiaan vai ei. Tuttu musiikki saa meidät hyräilemään ja reagoimaan, vaikka kappale ei olisikaan juuri se mieluisin.
Tuttuuden ohella taustamusiikissa on erään ruotsalaisen tutkimuksen mukaan tärkeintä oikea volyymi ja musiikin sopivuus tilaan ja tilanteeseen: äänenvoimakkuus oli tärkein hyvän taustamusiikin määre yli 80 prosentille asiakkaista. Kaupoissa vain 28% asiakkaista toivoi taustamusiikin olevan juuri oman musiikkimakunsa mukaista ja ravintoloissa vastaava luku oli ainoastaan 20%.
Tuttu taustamusiikki saa henkilökunnankin tyytyväisemmäksi
Taustamusiikki ei vaikuta ainoastaan asiakkaisiin. Ruotsalaisissa myymälöissä toteutetun tutkimuksen mukaan useammat työntekijät viihtyivät työpaikallaan paremmin silloin, kun myymälässä soi tuttu musiikki verrattuna niihin, jotka työskentelivät myymälöissä, joissa soi ns. tekijänoikeusvapaa tai “teostovapaa” musiikki. Ja kun henkilökunta on tyytyväistä, on asiakaspalvelukin aina parempaa.
Yksi syy tälle oli se, että tutun musiikin laatu katsottiin huomattavasti paremmaksi ja musiikkivalikoima oli myös paljon kattavampi.
Yritykset, jotka käyttävät ns. tekijänoikeusvapaata musiikkia joutuvatkin usein tyytymään musiikkiin, joka ei ole yhtä monipuolista ja joka ei täytä ammattimaisten levy-yhtiöiden julkaisustandardeja. (Handels reports 2018.)
Näin suunnittelet yrityksen taustamusiikin: soita tuttua musiikkia, ja panosta musiikkityyliin ja tunnelmaan
Yrityksen taustamusiikin soittolistalle on siis syytä koostaa tunnettua musiikkia, joka herättää asiakkaissa tunnemuistoja.
Mutta mitä muuta taustamusiikin koostamisessa kannattaa huomioida?
Tässä muutama vinkki hyvän yrityssoittolistan rakennukseen:
- Millainen taustamusiikki luo sitä tunnelmaa, mitä tiloihisi tavoittelet? Huomioi, tukeeko yrityksesi yleisfiilistä paremmin esimerkiksi pirteä vai seesteisen rauhallinen musiikki.
- Jätä pois musiikkityylit, jotka todennäköisimmin eivät sovi asiakkaillesi. Vuonna 2019 tehdyn tutkimuksen mukaan raskas musiikki ja rap saattavat “työntää luotaan” ihmisiä, jotka eivät pidä juuri näitä genrejä mielimusiikkinaan.
- Huomioi tärkeimpien asiakasryhmiesi ikä ja mieltymykset. Esimerkiksi Suomen Virallisen Tilaston Musiikki 2017 -tutkimuksen mukaan yli 45-vuotiaita suomalaisia puhuttelevat pop- rock- ja iskelmämusiikki.
- Kuinka pitkään asiakkaat yleisimmin viipyvät tiloissasi? Soittolistan kesto ja kappalemäärä kannattaa suunnitella niin, että asiakas ei yhdellä käynnillään kuulisi listaa ympäri ja etteivät työntekijät kyllästy jatkuvasti soiviin samoihin kappaleisiin. Esimerkiksi 200 normaalimittaista kappaletta riittää noin kolmen päivän soittolistakäyttöön.
- Musiikkilupa on lupa soittaa tuttua taustamusiikkia, jota asiakkaasi rakastavat
- Musiikkilupa mahdollistaa sen, että pääset soittamaan sekä uusimpia hittejä että menneiden vuosikymmenten klassikkoja popista souliin, jatsiin ja rokkiin. Lue lisää musiikkiluvasta täällä!
Taustamusiikki yrityksissä – kysymyksiä ja vastauksia
Mistä löydän taustamusiikkia yritykselle?
Yrityksen taustamusiikkia voi soittaa radiosta, tallenteelta tai julkiseen käyttöön sopivasta taustamusiikki- tai suoratoistopalvelusta.
- Tutustu erilaisiin taustamusiikkipalveluihin täällä >>
- Lue yrittäjien vinkit taustamusiikin hankkimiseen täältä >>
Mitä taustamusiikki maksaa?
Taustamusiikin hinta muodostuu musiikkiluvasta, joka on lakisääteinen tekijänoikeuskorvaus, musiikin lähteestä, eli esimerkiksi musiikkipalvelun kuukausihinnasta, sekä äänentoistolaitteista. Radiota tai nettiradiota voi soittaa yrityksen tiloissa silloin, kun musiikkilupa on kunnossa, eli siitä ei koidu yrittäjälle erillisiä kustannuksia.
Voiko yrityksessä käyttää ilmaista taustamusiikkia?
Ilmainen taustamusiikki on musiikkia, jonka tekijät ja esittäjät ovat lisensoineet myytäväksi siten, etteivät tekijänoikeusjärjestöt tee heille tilityksiä musiikin soittamisesta. Tällaisesta musiikista peritään yrityksiltä usein jokin kiinteä kirjastomusiikki- tai palvelumaksu. Tarjontaan kannattaa tutustua huolella, sillä kirjastomusiikin, tai “hissimusiikin” palveluiden laatu vaihtelee, ja soittolistat saattavat olla suppeita.
Mistä saan luvan taustamusiikin soittamiseen?
Musiikkiluvat myy musiikkiluvat suomalaisille yrityksille, ja tilittää tekijänoikeusmaksut Teostolle ja Gramexille, jotka puolestaan maksavat tekijänoikeuskorvaukset musiikin tekijöille ja esittäjille. Voit laskea luvan hinnan ja ostaa luvan helposti musiikkilupien verkkokaupassa.
Haluatko tutustua eri alojen yrittäjien kokemuksiin tutun taustamusiikin käytöstä? Tutustu asiakkaidemme kokemuksiin täällä!
Lähteet:
- F. V. Garlin & K. Owen, 2006. ”Setting the tone with the tune: a meta-analytic review of the effects of background music in retails settings”, Journal of Business Research.
- PRS for Music, 2017. “New research suggests playing music increases retailers’ Net Promoter Scores”.
- Handels reports 2018, Music in stores. A study into how music affects the working environment of retail employees