Nyt on aika katsoa tulevaisuuteen – näin varmistat, että asiakkaat palaavat luoksesi
Lue alta vinkkimme, joiden avulla huolehdit siitä, että liikkeesi ovi alkaa käydä tiuhaan.
Tarjoa asiakkaalle mieleenpainuva kokemus
Asiakkaat kaipaavat nyt pitkän tauon jälkeen henkilökohtaista palvelua, jota esimerkiksi verkkokaupat eivät tarjoa. Paikan päällä asiointia on herätty arvostamaan uudella tavalla sen jälkeen, kun ostoksia on tehty verkkokaupoissa, hiukset on värjätty kotona ja treenitkin on hoidettu olohuoneessa. Tulevaisuutta ajatellen onkin tärkeää huolehtia siitä, että tarjoat asiakkaillesi mieleenpainuvia kokemuksia.
Kivijalkaliikkeiden vahvuuksiin kuuluu juuri se, että ne voivat tarjota asiakkailleen kokonaisvaltaisen kokemuksen. Asiakkaat palaavat liikkeisiin, joista he saavat hyvää palvelua, joissa on helppo asioida, joissa heidän odotuksiinsa vastataan ja jotka herättävät mukavia mielikuvia. Miten tällainen kokemus sitten luodaan? Esimerkiksi loistavaan asiakaspalveluun, taustamusiikkiin ja tunnelmaan panostamalla. Lue alta lisää.
Vinkit: näin saat asiakkaat viihtymään ja palaamaan
1. Huolehdi viihtyvyydestä
Asiakkaat palaavat liikkeisiin, joissa he tuntevat olonsa mukavaksi. Siksi viihtyvyyden merkitystä ei tule aliarvioida. Mutta miten liikkeestä tehdään miellyttävä?
Viihtyvyys ja miellyttävä tunnelma muodostuu monesta osasesta. Asiakas ei välttämättä tiedosta sitä edes itse, mutta tilan äänimaailma, valaistus ja värimaailma vaikuttavat voimakkaasti mielikuviin ostokokemuksesta ja liikkeestä.
Nyt kannattaakin tarpeen mukaan muuttaa valaistusta ja sisustusta tai nauttia pandemian aikana tehdyn remontin tuloksista.
Äänimaailmasta kannattaa ehdottomasti huolehtia, sillä taustamusiikilla on yllättävän suuri vaikutus asiakaskokemukseen. Taustamusiikin avulla voi luoda esimerkiksi iloisen ja energisen tunnelma tai raukean ja rentouttavan ilmapiirin. Se myös peittää alleen mahdollisen hälyn tai työnteon äänet. Miellyttävä taustamusiikki myös siivittää myyntiä.
- Lue lisää taustamusiikin vaikutuksista: “Taustamusiikki myymälässä: lisäämällä asiakkaan viihtyvyyttä kasvatat yrityksesi myyntiä”.
Muista myös, että tunne turvallisuudesta on osa viihtyvyyttä. Huolehdi siis siitä, että kädet on helppo puhdistaa heti liikkeeseen saavuttaessa. Varmista, että asiakaspalvelijat välittävät asiakkaille kokemuksen siitä, että asioiminen on turvallista.
2. Tee asioimisesta helppoa
Ystävällinen ja huomaavainen asiakaspalvelu on aina tärkeää – ja pitkän tauon jälkeen hyvää palvelua arvostetaan entistä enemmän. Sellaista ei nettikaupoista saa.
Mistä hyvä asiakaspalvelu koostuu? Asiakkaiden toiveiden kuunteleminen on tärkeää. Niin asiakkaille on helppo tarjota oikeaa palvelua tai tuotetta. Myyjän hyviin ominaisuuksiin kuuluu tietenkin myös asiantuntemus, eikä taitava myyjä tyrkytä tai pyri manipuloimaan asiakasta. Huolehdi siitäkin, että asiakas löytää helposti etsimänsä tuotteen ja sitä koskevat tiedot.
Henkilökunnankin viihtyvyyteen on syytä panostaa, sillä henkilökunta joka kokee työnsä arvokkaaksi ja viihtyy työpaikalla, palvelee asiakkaitakin paremmin – ja myy enemmän.
3. Hio konsepti kuntoon
Nyt on hyvä hetki keskittyä olennaiseen ja korostaa liikkeen ainutlaatuisia piirteitä. Mitä juuri sinun liikkeessäsi asiakkaille tarjotaan? Miten se erottuu muista saman alan yrityksistä?
Huolehdi siitä, että asiakkaat saavat helposti ja nopeasti selville, mitä heille tarjotaan ja mitä he voivat odottaa.
Varmista, että viestintä on selkeää. Käy verkkosivut läpi ja tarkista, että kaikki tärkeät tiedot yhteystiedoista alkaen löytyvät helposti. Hyödynnä sosiaalista mediaa ja hanki esimerkiksi ammattivalokuvaaja ottamaan houkuttelevia, toimintaasi ja konseptiasi kuvaavia valokuvia yrityksestäsi. Kun konsepti, tunnelma ja asiakaspalvelu ovat kohdallaan, voit luottaa siihen, että asiakkaat palaavat luoksesi ja suosittelevat liikettäsi myös muille.
Tutustu myös, kuinka Karkkitoreissa luodaan asiakkaille iloinen ja hauska asiakaskokemus