nainen ja mies katsovat paitaa vaatekaupassa

Tutkittua: Myymälän mielikuvaan sopiva taustamusiikki on kilpailuvaltti

nainen ja mies katsovat paitaa vaatekaupassa
Kuinka tärkeää on, että liiketilassa soiva taustamusiikki sopii yritykseen? Kahden taustamusiikin valintaa ja vaikutusia syväluodanneen ruotsalaistutkimuksen mukaan äärettömän tärkeää.

Musiikki on suuri osa myymälän kokonaiskokemusta ja yrityksen brändiä. Tutkimukset osoittavat, että asiakkaat huomaavat mahdollisen ristiriidan: sen, jos taustamusiikki ei sovi yritykseen tai heidän mielikuvaansa siitä.

Tutustuimme tähän yli 1000 16-64 -vuotiaan ruotsalaisen keskuudessa tehtyyn tutkimukseen sekä Soundtrack Your Brandin ja vaatemerkki GANTin yhdessä tekemään tutkimukseen siitä, miten musiikki vaikuttaa asiakkaisiin ja miten taustamusiikki kannattaa valita. 

Jutun lopusta löydät myös tutkijoiden vinkit siihen, miten myyt musiikin avulla enemmän.

Myymälän taustamusiikki huomataan ja tunnistetaan – ja se tuo tutkitusti kilpailuetua

Musiikin merkitys myymäläympäristössä on valtava. Ikäryhmästä riippuen 32-41% vastaajista, reilusti yli kolmannes, kertoi reagoivansa hiljaisuuteen joko kielteisesti tai hyvin kielteisesti. Erityisesti kaupoissa, ravintoloissa, kampaamoissa ja ostoskeskuksissa taustamusiikin läsnäolo koettiin tärkeäksi. 

Verkkokaupan kasvun myötä fyysisissä myymälöissä onkin panostettu vuosi vuodelta enemmän kokonaisvaltaisen asiakaskokemuksen rakentamiseen. Myymälän sisustus, tuotteiden esillepano ja visuaalisuus ovat nousseet aina vain suurempaan rooliin niin vaate- kuin muissakin kaupoissa. 

Myös musiikki on tärkeä osa tätä kokonaisuutta. Soundtrack Your Brandin ja GANT-vaateketjun yhteinen taustamusiikkitutkimus nosti esiin monia brändin mukaan valitun musiikin tuottamia hyötyjä: 

  • Myynti kasvoi selkeästi. Brändiin sopiva musiikki kasvatti GANT-vaatemyymälän myyntiä 31,7% (myymälän keskimyynti verrattuna aikoihin, jolloin soi muu kuin määritetty brändiin sopiva musiikki).
  • Asiakaat viipyivät pitempään. Brändiin sopivan musiikin soidessa asiakkaat kiertelivät myymälöissä jopa 42,24% pitemään kuin silloin, kun myymälässä ei soitettu musiikkia lainkaan. 
  • Asiakkaat olivat tyytyväisempiä saamaansa palveluun ja kokivat kokemuksensa vastaavan GANT-vaatemerkin brändiä. 

Huolella valittu taustamusiikki vaikuttaa myös siihen, miten asiakkaat muistavat yrityksen: brändit, jotka käyttävät musiikkia strategisesti, muistetaan jopa 96% paremmin kuin ne, jotka eivät joko käytä musiikkia tai joiden musiikki ei sovi kokonaisuuteen. 

Taustamusiikin äänenvoimakkuus on tärkein tekijä

Mikä sitten tekee taustamusiikista joko onnistuneen tai ei-onnistuneen? Neljä tärkeintä asiaa, jotka tutkimuksen mukaan vaikuttivat taustamusiikista pitämiseen olivat

  1. Oikea äänenvoimakkuus 
  2. Taustamusiikki sopii juuri tähän yritykseen
  3. Taustamusiikki on asiakkaan maun mukaista
  4. Taustamusiikki on tuttua ja tunnistettavaa.

Taustamusiikin volyymiin kannattaa siis kiinnittää huomiota. Äänentoistotekniikka on nykyään onneksi niin kehittynyttä, että kevyelläkin investoinnilla voi rakentaa helposti ohjattavan ja miellyttävän äänimaailman oikeastaan minkä kokoiseen tilaan vain. 

Taustamusiikin tunnistettavuus ja tuttuus kannattaa myös huomioida. Tuttu taustamusiikki nimittäin aiheuttaa positiivisia tunteita, vaikka ei olisikaan juuri kuulijan mielimusiikkia

Näin myyt taustamusiikin avulla enemmän – kolme vinkkiä tutkijoilta

Vinkki 1: Ota yrityksesi äänimaailma haltuun

Aloita kiinnittämällä huomiota siihen, millainen musiikki liikkeessäsi soi. Ota käyttöön keskitetty taustamusiikkijärjestelmä, jonka avulla soitat juuri haluamaasi musiikkia ja säätelet äänenvoimakkuutta helposti.

Vinkki 2: Soita musiikkia, joka tukee myymäläsi mielikuvaa

Kun asiakas astuu myymälääsi, hänellä on jo jonkinlainen mielikuva tai odotus toiminnastasi. Huolehdi siitä, että liikkeesi taustamusiikki puhuu samaa kieltä valikoimasi, sisustuksesi ja mainontasi kanssa

Vinkki 3: Kuuntele ja kehitä taustamusiikkiasi

Muokkaa yrityksen soittolistaa säännöllisesti. Huolehdi, että listalla on erilaisiin tilanteisiin ja kellonaikoihin sopivaa musiikkia. Huomioi sekä henkilökunnan että asiakkaiden antama palaute – näin opit jatkuvasti lisää siitä, miten taustamusiikki vaikuttaa juuri omassa yrityksessäsi. 

Lue lisää yrityksen taustamusiikin suunnittelusta ja kehittämisestä: 

Miten pienyritys voi rakentaa asiakaskokemusta musiikin avulla? Tamperelainen 2nd hand -putiikki Helga-Neiti rakentaa musiikin avulla myymälään sopivaa tunnelmaa. 

Haluatko oppia lisää siitä, miten yritykseen sopiva taustamusiikki suunnitellaan ja miten brändin mukaisen taustamusiikin soittamisessa pääsee alkuun? Maria Hagman avaa aihetta blogikirjoituksessaan. 

Ota taustamusiikin hyödyt käyttöön – aloita hankkimalla musiikkilupa. Laske yrityksesi musiikkiluvan hinta ja osta lupa täällä.

Liittyvät artikkelit

K-Supermarket Lippulaivassa soi neljänlainen musiikki yhtä aikaa 

Kun kaikki mahdolliset kilpailijat löytyvät kymmenen minuutin automatkan päästä, on erottuminen kilpailusta entistä tärkeämpää, toteaa K-Supermarket Lippulaivan kauppias Juuso Österman.

Vuoden musiikkioivallus -palkinto Lähiöbotox: African Metal Tour -dokumenttisarjalle 

Lähiöbotox: African Metal Tour palkittiin Vuoden musiikkioivallus -palkinnolla audiovisuaalisen alan Screen Helsinki -tapahtumassa 6.9.2024. Palkinnolla nostetaan esiin innovatiivista ja kekseliästä…

Tuotantoyhtiöt ovat löytäneet AV Musicin – "Tulkkina kahden maailman välillä"

AV Musicin Licensing Manager Eveliina Pitkänen kertoo, että asiakkaat ovat löytäneet nopeasti marraskuussa 2023 avatun palvelun. Palvelun avulla on autettu…

Musiikilla luot tunnelmaa ja vahvistat brändiä – musiikki pienyrittäjälle helposti nettiradiosta 

Nettiradio on budjettiystävällinen tapa soittaa musiikkia liiketiloissa.