Korvat ovat aina auki: musiikki vaikuttaa silloinkin, kun et kiinnitä siihen huomiota
Kun puhutaan taustamusiikista myymälöissä, on tapana mainita eräs merkittävä tutkimus. Kun liikkeessä soi ranskalainen musiikki, asiakkaat ostivat enemmän ranskalaista viiniä. Kun samassa myymälässä laitettiin soimaan saksalaista musiikkia, ranskalaiset viinit kiinnostivat vähemmän.
Tutkimuksessa on eräs kiinnostava piirre: asiakkaat eivät nimittäin tiedostaneet musiikin vaikutusta ostopäätöksiinsä, mikä kertoo taustamusiikin tehosta. Musiikki vaikuttaa meihin silloinkin, kun emme edes huomaa sen olemassaoloa.
Äänimaailman vaikutus alitajuntaan muistuttaa myös siitä, että epämiellyttävä, suunnittelematon äänimaailma saattaa luoda negatiivisen mielikuvan – silloinkin, kun ääniä ei tietoisesti kuuntele.
Kuuloaisti työskentelee taukoamatta
Vain osa kuulemistamme äänistä nousee tietoisuuteemme, eli kuuntelemme niitä. Kuulemme kuitenkin kaikki ympäristön äänet. Tietoisuuteen nousevat esimerkiksi poikkeavat äänet ja erityisen kovat äänet, mikä on hyödyllistä esimerkiksi turvallisuuden kannalta.
Musiikilla on kuitenkin meille erityinen merkitys: kehomme reagoi siihen jo kohdussa. Musiikilla on voimakas yhteys muistoihin ja tunteisiin ja lempilaulut jättävätkin meihin voimakkaan, elämän halki pysyvän jäljen. Musiikin avulla voidaan saada myös yhteys muistisairaisiin vanhuksiin, ja jo vauvat oppivat tunnetaitoja musiikkia kuullen.
Musiikki vaikuttaa lähes kaikkiin kuuleviin ihmisiin ja ihmisten kehot reagoivat musiikkiin monella tasolla. Lempimusiikin kuuleminen saa aikaan esimerkiksi hyvää oloa aiheuttavan dopamiinin erityksen. Vain muutama prosentti ihmisistä on musiikille “immuuneja”, jolloin musiikki ei vaikuta heihin mitenkään edes fyysisellä tasolla.
Taustamusiikki on voimakas vaikuttaja
Musiikin vaikuttavuuden ansiosta oikein käytettynä taustamusiikista on myös monenlaista hyötyä liiketoiminnassa:
- Musiikin avulla voi kasvattaa myyntiä. Valikoitu, hidastempoinen musiikki nosti keskiostoja suomalaisessa ravintolassa 22 prosentilla, osoitti suomalainen äänibrändääjä Lauri Domnick.
- Erityisesti brändiin sopiva taustamusiikki tehostaa myyntiä. Ruotsalaistutkimuksessa verrattiin satunnaisista suosituista kappaleista koostuvan taustamusiikin ja brändiin sopivan taustamusiikin vaikutusta pikaruuan myyntiin. Brändiin sopiva musiikki kasvatti pikaruuan myyntiä 9,1 prosentilla verrattuna satunnaiseen musiikkiin.
- Musiikki saa muistamaan brändin. Leicesterin yliopiston tutkimuksen mukaan brändit, joilla on musiikkistrategia muistetaan 96 prosenttia paremmin ja sen tuotteita ostetaan 24 prosenttia todennäköisemmin.
- Musiikki saa asiakkaat viihtymään liiketiloissa pitempään. Esimerkiksi Gant-brändin liikkeessä Tukholmassa asiakkaat viihtyivät 42,2% pitempään, kun siellä soi merkin identiteettiin sopiva musiikki, osoitetaan ruotsalaisessa opinnäytetyössä.